De seks skulle på solferie i Spania, men ble lange i masken da de kom på flyplassen og fikk vite at flyet hadde gått for over seks timer siden. Etter at de hadde klaget på manglende beskjed, tikket det inn en melding fra flyselskapet om ruteendringen.
Gruppen på seks skulle fra Bergen til Las Palmas, og flyet skulle gå klokken 14.15 lørdagen i desember. Men Norwegian hadde fremskyndet flyvningen, til klokken 08.20.
Kopier hjalp ikke
Transportklagenemnda for flyreiser har nå behandlet saken og gitt de seks medhold i at selskapet ikke hadde gitt dem beskjed om endringen. Den mener de er berettiget til 600 euro hver i erstatning – rundt 36 000 norske kroner.
Dette til tross for at Norwegian hadde lagt frem kopi av meldinger som var sendt i god tid – to eposter og en tekstmelding. Dette var gjort innenfor 14 dager for avgang.
Dermed mente selskapet at alle krav om erstatning bortfalt siden Norwegian hadde forholdt seg til alle frister for slike endringer. Passasjerene ble i disse meldingene også bedt om å gi beskjed dersom endringen ikke passet.
Da kom det melding
De reisende avviste at de hadde fått noen beskjeder, og kunne fremlegge logg fra mobilen at det ikke hadde kommet inn noen meldinger. Den eneste beskjeden de hadde fått kom på epost.
Det skjedde etter at de hadde møtt opp på flyplassen og hadde klaget til personalet over den manglende informasjonen. Da fikk de en epost. Det hjalp dem lite, det skjedde så sent at da hadde flyet trolig allerede landet på flyplassen på Gran Canaria.
Slik gikk det
Bortsett fra å opplyse om beskjeder som hadde blitt sendt, har ikke Norwegian kommentert loggen som passasjeren kunne legge frem og som viste at vedkommende ikke hadde fått noen sms den dagen Norwegian hevdet det var blitt sendt.
Nemnda forholder seg derfor til passasjerens versjon, og mener de har rett på erstatning.
Hvordan det gikk med solturen? De seks ble omrutet til en avgang neste dag via København, og kom da frem til Las Palmas og kunne starte solferien på den populære ferieøya.
- LES OGSÅ: Fikk beskjed om ny rutetid – da hadde flyet allerede gått
- LES OGSÅ: Vil ha korona-hurtigtesting på flyplassene
- LES OGSÅ: Mer servering på SAS-fly, men kun knekkebrød til de bak
- LES OGSÅ: Da gullkortet røk måtte SAS-kunden pent betale for seg