Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air er nå i gang med sine nye og omstridte innenriks-flyvninger i Norge. Første avgang fra Gardermoen gikk klokken 06.39 og flyet lettet med retning Trondheim. Der landet det noen minutter før oppsatt rutetid.
Til tross for at selskapet har solgt billetter til under femtilappen på strekningen, var belegget på den første flyvingen dårlig. Folk som var om bord forteller på sosiale medier om knapt et par titalls passasjerer. Også på returen fra Værnes var det svært glissent.
Selv om de første flyvingene ikke ble noen pangstart, markerer den uansett at konkurransen i norsk innenriks luftfart er skrudd opp flere hakk. Nå har Norwegian og SAS for første gang fått konkurranse på de store og trafikktunge flyrutene her i landet, og et duopol er brutt.
Det svir hardt i en økonomisk kritisk situasjon for SAS og Norwegian. De har blitt tvunget med i en priskrig av den nye aktøren med priser ned under femtilappen for en enveis billett. Prisene på de rutene det nå er tre aktører på har falt dramatisk etter at Wizz Air kom på banen.
Begrenset oppstart
Wizz Air har i første omgang plassert ett av sine fly, et nytt Airbus A320neo, på Oslo Lufthavn. Det skal fly rutene mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. I starten vil selskapet ha bare det ene flyet fast i Norge og derfor operere en med et halvert ruteprogram.
Fra slutten av november er det planlagt at fly nummer to skal komme til Gardermoen, og da vil fullt program bli innledet med fire daglige avganger til Trondheim og Bergen, og to til Tromsø.
Fra midten av desember, torsdag dem 17., åpnes så base nummer to i Trondheim. Da kommer det sju nye ruter, bl.a. fra Oslo til Ålesund og Bodø.
Møtes av protester
Mange av Wizz Airs reisende vil på åpningsdagen bli møtt av protester fra piloter og kabinansatte i arbeidstakerorganisasjonen Parat.
Det er medlemmer av Pilotforbundet og kabinforbundet som vil møte opp på flyplassene i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Bodø. Der vil de informere om konsekvensene ved å benytte seg av det nye selskapet.
Wizz Airs ledelse har sagt at selskapet ikke vil forholde seg til fagforeninger, men at det er opp til de ansatte selv hvis de ønsker å organisere seg. De norske fagforeningene mener derimot at selskapet benytter personell på utenlandske vilkår, langt under norsk minstelønn, og at de i tillegg nektes retten til å organisere seg av arbeidsgiver.
Ber folk avvise selskapet
Leder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, tror det er mange som kun ser på lave priser og ikke bryr seg om de øvrige kostnadene for ansatte i form av dårlige arbeidsvilkår.
– Selskapet hevder ansatte selv kan velge, men sannheten er at Wizz Air ikke tillater at ansatte organiserer seg. Sannheten er også at selskapet er dømt for å forfølge og true ansatte som har forsøkt å organisere seg, sier Holseter i en pressemelding i forbindelse med at Wizz Air hadde sin første dag i ny konkurranse.
Han mener at det norske folk bør bruke forbrukermakten til å avvise aktører som driver dumping og utfordrer denne modellen.
– Dette er en arbeidsgiver som ikke respekterer grunnleggende menneskerettigheter, sier Holseter.
- LES OGSÅ: Danker ut alle andre konkurrenter nok en gang
- LES OGSÅ: Krise i ferieparadiset: – Det er grusomt det vi opplever
- LES OGSÅ: – Må stanse satsingen på langruter for å overleve
- LES OGSÅ: Kåret til Europas beste på lavpris – midt i krisen