Danker ut alle andre konkurrenter nok en gang

Nok en gang er tyske Lufthansa kåret til det beste flyselskapet i Europa. Foto: Lufthansa

Kampen om å bli utropt til beste flyselskap i Europa tar ikke pause, til tross for at korona-pandemien har stanset mye av den normale reisevirksomheten. Også i kriseåret 2020 er det kåret en vinner.

Det er tyske Lufthansa som stikker av med den gjeveste prisen, og det skjer for 11. gang. Det er anerkjente World Travel Awards som deler ut prisen, og det er ansatte i bransjen og publikum som peker ut vinneren.

Slo ut disse

Denne gangen vant Lufthansa etter å ha slått ut 10 andre konkurrenter: SAS, Aeroflot, Turkish Airlines, Iberia, British Airways, Air France, KLM, Swiss, TAP Air Portugal og Icelandair.

Sjefen for prisen, som ofte går under betegnelsen «reiselivets Oscar», sier i en uttalelse at det aldri tidligere har vært så stor publikumsdeltakelse i kåringen som i år.

– Dette viser at appetitten for reise og turisme aldri har vært sterkere og det lover godt for næringens fremtid når den globale gjenoppbyggingen begynner, sier Graham Cooke.

Egen klasse

At Lufthansa stikker av med prisen er ikke direkte oppsiktsvekkende all den tid det tyske selskapet er det eneste i Europa som tilhører den engere kretsen av selskap som kan smykke seg med tittelen «5 stjerners.»

Det er en liten «klubb» bestående av bare 10 selskaper i verden som analyseselskapet Skytrax har gransket kvalitet og service hos, og gitt dem lov til å kalle seg for «5 stjerners.» Ved siden av Lufthansa består listen stort sett ellers av selskaper fra Midt-Østen og Asia.

I likhet med de fleste andre flyselskaper sliter også giganten Lufthansa med økonomien etter at korona-krisen satte inn i mars.

Taper millioner i timen

Flykjempen, som er i samme allianse som SAS, har måttet si opp flere titalls tusen ansatte. Det har også satt store deler av flåten på bakken, og skal i vinter operere bare 25 prosent av det rutenettet det hadde i fjor vinter.

Ikke nok med det, selskapet har også vært avhengig av statlige tilskudd på flere titalls milliarder av kroner for å holde driften i gang i påvente av mer normale tider. Da pandemien startet tapte selskapet en million euro per time. Nå har situasjonen blitt bedre, tapet er nå ifølge konsernsjef Carsten Spohr redusert til en million euro hver annen time.

PS: Det var i den samme kåringen at Norwegian ble utpekt som Europas beste lavprisselskap.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles