Norwegian har mandag sendt ut en dramatisk melding der selskapet sier det har havnet i en ny og dyp krise etter at staten har sagt nei til mer direkte finansiell støtte.
Konsernsjef Jacob Schram utelukket ikke på en pressekonferanse mandag at selskapet kan komme til å få konkurs:
– I denne situasjonen kan jeg ikke utelukke noen ting. Vi jobber for å unngå dette, og har tro på at det skal lykkes. Nå går vi gjennom alle alternativer, sa Schram som hadde følgende bønn til kundene:
– Dere har støttet oss til nå, det takker vi for. Det er viktig at dette fortsetter, nå trenger vi det mer enn noen gang, sa Schram.
Pengene renner ut
Norwegian taper rundt 500 millioner i måneden på at flyene står som følge av korona-krisen, og har allerede fått 3 milliarder kroner i lånefasiliteter fra staten. Selskapet har imidlertid vært klar på at det trenger mer hjelp for å komme gjennom vinteren, og har bedt staten om hjelp.
Regjeringen sier nå nei og mener at konkurransen i luftfarten i Norge vil bli ivaretatt. Den har også sagt nei til oppstartsstøtte for det nye flyselskapet som flyarvingen Erik G. Braathen jobber med å få startet. Den vil i stedet øke bevilgningene til kjøp av et minimumstilbud på innenlands flyruter, og dessuten utvide lånegarantiordningen for luftfarten.
«En knyttneve i magen»
Schram sier han er meget skuffet over at selskapet ikke får statlig støtte, slik det har bedt om:
– At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter, sier Schram.
Norwegian skriver at det har vært tydelig på at det er nødvendig med støtte for å opprettholde driften gjennom koronakrisen.
Flyanalytiker: – Løpet ikke kjørt
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror ikke dette betyr at løpet er kjørt ennå for Norwegian, men at selskapet selv må gjøre en rekke tiltak for å komme seg gjennom vinteren:
– Nå må de nye eierne – leasingselskapene – trå til meget raskt. I tillegg tror jeg Norwegian må starte prosessen med av kvitte seg med mesteparten av langdistanse flåten med B787 Dreamlinere, der 24 er leid og 11 eid. Fokuset fremover bør være Norge og Norden, det kan gi Norwegian luft under vingene igjen, sier Elnæs til flysmart24 mandag morgen.
Har bidratt nok
Næringsminister Iselin Nybø (V) skriver at regjeringen har bidratt med 13 milliarder kroner så langt for å hjelpe luftfarten gjennom krisen. Hun mener at et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten også fremover vil bli ivaretatt i det norske luftfartsmarkedet.
– Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende. Aktørene i norsk luftfart kan også trekke på mange av de andre generelle ordningene vi har lagt fram, sier Nybø.
- LES OGSÅ: Lunken start – svarer med tidenes laveste priser i Norge
- LES OGSÅ: Se – et flyselskap som har passasjervekst
- LES OGSÅ: Nå er det tvungen munnbind-bruk på flyplassen
- LES OGSÅ: Wizz Air er i gang i Norge – det ble ingen pangstart