Passasjerer med Norwegian som befinner seg i utlandet blir hardt rammet av at selskapet denne uken har stanset utenlands-flyvningene. De opplever nå at de blir overlatt til seg selv: Selskapet har ikke stilt opp med noen form for hjelp til å skaffe dem nye billetter hjem til Norge.
Da Norwegian mandag gikk til det skritt å kutte absolutt all utenlandstrafikk, skjedde det med et løfte fra konsernsjef Jacob Schram:
– Vi skal gjøre alt vi kan for å tilby berørte kunder alternative reiser, lovet han.
Det er et løfte Gry Woxholth fra Oslo – og mange andre – ikke har merket mye til. Hun må oppholde seg i varmen av helsemessige årsaker, og befinner seg på Gran Canaria. Mange andre har også etterlyst hjelp og skriver på sosiale medier at det vil bli både dyrt og ta lang tid å komme seg hjem til Norge nå som Norwegian plutselig ikke skal få dem hjem.
Ikke et pip
Nå beklager Norwegian situasjonen strandede passasjerer har havnet i.
Woxholth bor deler av året på Gran Canaria av helsemessige årsaker, og flyr flere ganger i året mellom Gardermoen og Las Palmas. Hun befinner hun seg nå på Kanariøyene.
– Jeg lurer på hvorfor de først sier at de skal hjelpe når det ikke er tilfellet, sier Woxholth til flysmart24
Hun sier at hun, og mange andre hun har hatt kontakt med, ikke har hørt et pip fra Norwegian om de alternative alternative reisene Norwegians konsernsjef lovet å hjelpe dem med. Mange jobber intenst med løsning for å komme seg hjem til jul nå som Norwegian har innstilt alt.
De har fått erfare at flytilbudet mellom Kanariøyene og fastlands-Europa er barbert som følge av korona-pandemien.
Dobbelt så dyrt
Selv skulle hun ha reist hjem i siste halvdel av denne måneden. Nå må hun forsøke å finne nye billetter, og det til en pris som blir dobbelt så dyr enn direkteflyet med Norwegian:
– Jeg har ikke fått annen informasjon enn at flyvingene er kansellerte og pengene for akkurat denne billetten tilbake. Jeg forstår at de er i en vanskelig situasjon. Nå ser jeg at flyprisene går opp på alle alternative ruter mellom Las Palmas og Oslo, sier Woxholth.
Hun er vært skuffet over fraværet av hjelp fra Norwegian:
Lojal mot selskapet
– Jeg har vært lojal kunde hos Norwegian i mange år. Da koronaen slo inn i mars, var jeg snill og gjorde om reisene mine til cashpoints. I dag har jeg bedt om å få pengene tilbake, sier forteller Woxholth.
Hun har kjøpt fremtidige billetter for 12 000 kroner i selskapet.
– Med den økonomiske situasjonen de er i, anser jeg de pengene for tapt. De fleste jeg kjenner her nede har fått fikset billetter. Men det bor mange eldre her som ikke er flinke til å navigere på nettet. De sliter nok med å få seg nye billetter, sier Woxholth.
Norwegian beklager
Hos Norwegian beklager talsperson Christer Baardsen det som har rammet Woxholth og de andre på Kanariøyene:
– Vi har stor forståelse for at situasjonen er vanskelig for våre kunder som nå er utenlands. Alle kunder blir kontaktet og rådet til å finne alternative transportmåter for å komme seg hjem. Vi beklager virkelig situasjonen som har oppstått og henviser til nettsidene våre for mer informasjon, sier Baardsen.
- LES OGSÅ: Frykter det kan ta ni år før flytilbudet er tilbake
- LES OGSÅ: Wizz Air kutter i rutetilbudet allerede i Norge
- LES OGSÅ: Norwegian kutter alt – SAS vil vente med å tette hull
- LES OGSÅ: Nå er det tvungen munnbind-bruk på flyplassen