Næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) hadde torsdag ettermiddag et digitalt møte med toppsjefen for lavprisselskapet Wizz Air. Der fikk selskapet klar beskjed om at det må holde seg til norske krav når det gjelder behandling av egne ansatte.
Møtet kom i stand etter et initiativ fra Wizz Airs toppsjef József Váradi, som i midten av november ba om møtet i et brev til Nybø.
Helt siden Wizz Air kastet seg inn i konkurransen med SAS og Norwegian på innenriks i Norge, har det vært rettet hard kritikk mot selskapet for deres behandling av sine ansatte.
Ga klar beskjed
Bl.a. har det vært hevdet at ansatte ikke får lov til å organisere seg, og at de jobber på kontrakter som gjør at de kan sies opp med kort varsel. Selskapets inntreden har bl.a. vært tema i spørretimen i Stortinget.
De ansattes arbeidsforhold var et tema Nybø tok opp med Wizz Air-sjefen under dagens digitale møte:
– Vi stiller krav til selskap som skal operere i Norge, blant annet om hvordan de skal behandle ansatte. Dette har vi også signalisert i møtet i dag. En forutsetning for at konkurransen er sunn er at selskapene forholder seg til de samme kravene, sier Nybø til flysmart24.
Positivt med utlendinger
Statsråden er imidlertid klar på at det ikke er Wizz Air som ny konkurrent hun har innvendinger mot:
– Luftfart er viktig for næringslivet i Norge. Det er positivt at utenlandske aktører ser på Norge som et attraktivt marked, og vi skal legge til rette for at de skal kunne konkurrere med aktører som allerede er etablert her, sier Nybø.
Også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) deltok på møtet med selskapet.
Hos Wizz Air sier kommunikasjonssjef Andras Rado til flysmart24 at Wizz Air er fornøyd med møtet, men vil ikke kommentere innholdet ytterligere.
Wizz Air har vist at de mener alvor med satsingen i Norge. Fra å åpne med tre ruter fra Oslo til henholdsvis Trondheim, Bergen og Tromsø, har selskapet nå 15 ruter på kartet i Norge.
Lave priser
Det som kjennetegner Wizz Air mer enn noe annet selskap, er deres raske vekst og der de bevisst bruker lave billettpriser som middel for å bane seg vei inn i nye markeder.
Det skjedde også i Norge. Da selskapet lanserte sine første ruter i Norge var det til priser på 199 kroner per strekning, selv på relativt lange flyruter. Senere har de gått langt under dette også, i spesielle kampanjer.
Wizz Air har, siden korona-pandemien startet, åpnet 12 nye baser i Europa i tillegg til Oslo. Med en velfylt krigskasse har selskapet har lansert 260 nye ruter. Det har skjedd samtidig som konkurrentene har måttet sette det meste av flyflåten på bakken på grunn av manglende etterspørsel og reiserestriksjoner.
- LES OGSÅ: SAS-sjefen: Mange år til vi får normal flytrafikk igjen
- LES OGSÅ: Rammet av uro – nå kan Syden-paradis gjøre comeback
- LES OGSÅ: SAS snur – stanser planen om servering på fly i Norge
- LES OGSÅ: Se – Widerøe er større enn KLM, BA og Lufthansa
Meld deg på nyhetsbrev