Dette er passasjer-kabinen om bord på SK 4545. Flyet skal snart ta av for å gjennomføre den to timer lange turen mot Oslo. SAS-flyet er så å si tomt, og en illustrasjon på den dype krisen norsk luftart befinner seg i.
Avgangen fra Alta denne mandag kvelden gikk 15 minutter før rutetiden, det gikk fort å få de tjuetalls passasjerene om bord på Boeing 737-flyet som tar 181 reisende.
Denne avgangen var ikke enestående. Tall som flyselselskapene har lagt frem, forteller alt om den dramatiske førjuls-tiden med svært lav trafikk:
Glissent om bord
SAS hadde forrige måned bare 25 prosent belegg på sine flyvinger, Norwegian hakket bedre med 44 prosent. Det etter å ha satt de fleste fly på bakken – bortsett fra seks.
Tallene betyr at åtte av ti seter var tomme på SAS sine avganger, seks av ti hos Norwegian.
Konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson, har allerede satt bremsene på for fullt. Tidligere rutereduksjoner etter korona-krisen har ikke vært nok etter nedgangen i høst, nå nedjusteres tilbudet enda et hakk:
Strammer til igjen
– Det har vært en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i november. Når vi nå går inn i desember har vi ytterligere tilpasset kapasiteten etter rådende etterspørsel på det skandinaviske markedet, sier Gustafson.
For det tradisjonelt sett gode norske innenriksmarkedet har førjulstiden vært ekstra mørk. Siden oktober har etterspørselen falt jevn igjen. For Avinor-flyplassene her i landet forteller fersk passasjerstatistikk fra siste uken i november det meste:
Telles to ganger
Søndag 29. november reiste det til sammen snaut 30 000 passasjerer gjennom Avinors flyplasser. Da er de telt to ganger – en gang ved avgang og igjen ved ankomst reisemålet. Tellingen er i henhold til internasjonal standard.
Det faktisk antall reisende er altså bare halvparten.
For å sette det ytterligere i perspektiv: Det samlede antall reisende på alle Avinors 44 flyplasser denne dagen er rundt halvparten av det som hver eneste dag reiste gjennom Oslo Lufthavn før covid-19 krisen satte det meste av fly på bakken etter 12. mars i år.
Situasjonen hadde vært enda verre om ikke staten hadde brukt 1 milliard kroner på betale flyselskapene for å fly og slik opprettholde et minimum av flytilbud her i landet. Neste år dobles denne summen.