Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har møtt motstand fra norsk fagbevegelse og fra politisk hold på Stortinget etter at selskapet innledet sin satsing på norsk innenriks i begynnelsen av november. Det hadde selskapet ikke regnet med.
– Vi har ikke fått en mottakelse i noe annet marked i Europa som den vi har fått i Norge. Men dette får ingen betydning for vår satsing. Vi regner med å bruke opptil fem år på å etablere oss og få virksomheten vår i Norge lønnsom.
Dette sa markedssjefen for Wizz Air, svenske Johan Eidhagen, i et digitalt møte med norsk presse tirsdag. Han forsikret at selskapet har langsiktige planer for sin norske satsing.
Får ingen betydning
Han var klar på at anklagene om at selskapet driver prisdumping og de mange utspillene om boikott som selskapet har blitt møtt med, ikke vil innvirke på Wizz Airs videre satsing her i landet. Han mener selskapets virksomhet har startet godt:
– Ja, vi er svært godt fornøyd med billettsalget på våre norske ruter. Faktisk har salget overgått alle våre forventninger. Vi har, som våre konkurrenter i Norge, vært nødt til å tilpasse oss en situasjon med korona-pandemi i hele vår virksomhet. Men når den situasjonen er over er vi godt rustet til å satse videre i Norge og de andre basene vi har i Europa, sa Eidhagen.
Stor kunde
Han sa at Wizz Air for tiden har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge, på Oslo Lufthavn Gardermoen og på Trondheim Lufthavn Værnes.
I tillegg til selskapets innenriks-ruter, som nå teller 15, har Wiz Air også i mage år hatt et omfattende rutenett til norske flyplasser – først og fremst fra reismål i det østlige Europa.
Trafikken har vokst seg så stor at det nå var Avinors femte største utenlandskunde før det gikk i gang med sin satsing i Norge.
Wizz fra Norge til Middelhavet?
På spørsmål fra flysmart24 ville Eidhagen ikke gå inn på muligheten for å starte ruter fra Norge for å dekke det normalt store markedet som eksisterer til de ulike landene langs Middelhavs-kysten, som Spania, Hellas og Tyrkia.
– Vi har en ambisjon om rask vekst i Europa, og har en plan for det. Rask vekst er vårt DNA. Vi har ruteplanleggere som hele tiden følger med på alle muligheter som fins. Vi har i dag ruter til flere av landene langs kysten av Middelhavet, men jeg kan ikke være konkret om planene fremover, sa Eidhagen.
Venter tøff vinter
Wizz Air-lederen sa at han ventet en tøff vinter for alle flyselskapene fordi det vil ta tid å bygge opp markedet igjen etter korona-krisen. Dessuten er vintermånedene erfaringsmessig den tiden på året da trafikken er lavest og tapene for flyselskapene er størst.
– I Wizz Air har vi den fordelen at vi har en solid økonomi. Vi har ingen regjeringer som kan trå til og støtte oss økonomisk. Vi må stå på egne bein. Fordi vi har en god økonomisk plattform nå, vil vi også stå sterkere rustet i konkurransen enn mange andre flyselskap når pandemien er over, sa Eidhagen.
- LES OGSÅ: Tror Syden-reisene vil komme raskt tilbake
- LES OGSÅ: Europas mest korona-sikre flyselskaper utpekt
- LES OGSÅ: Norwegian til topps på amerikansk gull-liste
- LES OGSÅ: – Vi får en vanvittig priskrig på flybilletter neste år
Meld deg på nyhetsbrev