Korona-krisen har ført til at det er glissent med folk også på norske flyplasser. Likevel har andelen av reisende som glemmer igjen gaver og andre eiendeler faktisk økt selv om antall passasjerer har skrumpet inn.
– Dette har overrasket oss, og vi har undret oss over hva årsaken kan være. Vi har ikke funnet noen bedre forklaring enn at det er de mange korona-tiltakene som stresser folk og har ført til at folk glemmer å ta med tingene sine.
Dette sier driftssjefen for ISS’ hittegodskontor på Oslo Lufthavn, Per Julius Helweg, til flysmart24.
Vil følge reglene
Siden pandemien slo ut det meste av luftfarten i midten av mars og frem til nå, har antall reisende fra og til hovedflyplassen på Gardermoen falt som en stein.
Ifølge Avinors egne passasjer-statistikker er nedgangen på innlandet og utenriks på hele 85 prosent hittil i år. Hos ISS’ hittegodskontor er nedgangen imidlertid «bare» på 75 prosent. Nedgangen i antall innleverte ting er lavere enn svikten i antall reisende.
– Vi tror at mye av skylden for dette er at folk er så opptatt av å følge de mange korona-bestemmelsene, at de dermed kan glemme å ta tingene med seg fra f.eks. sikkerhetskontrollen. Det er mange avstandshensyn å passe på hele tiden og overalt blir de tilbudt antibac. De må huske på munnbind før de går om bord i flyene. Da oppstår det kanskje lett forvirring som gjør at man glemmer å få alle tingene med seg, sier Helweg.
Her glemmes mest
De klart fleste gjenglemte tingene kommer fra sikkerhetskontrollen. Dessuten får kontoret innlevert eiendeler som er funnet i det det øvrige flyplassområdet, både fra ansatte og andre passasjerer.
I den siste tiden har det vært et lite hopp i antall «glemme-ting»:
– Vi ser at trafikken har økt noe i forbindelse med julen og nyttåret. Sist lørdag fikk vi 70 glemme-ting levert inn fra sikkerhetskontrollen. På en vanlig under korona-tiden med mye mindre trafikk, ligger normalt på rundt 30 gjenstander, sier Helweg.
Detektiv-arbeid
Det at arbeidsmengden har blitt såpass redusert har kontoret også måttet gå til permittering av ansatte, og i dag opererer man med en bemanning som gjør at kapasiteten til å gjenforene de gjenglemte tingene med sine eiere har blitt redusert.
– Derfor kan vi ikke drive det samme detektiv-arbeidet som før. De ansatte her har en utrolig yrkesstolthet i det å finne eierne til ting vi får inn. De utnytter alle hjelpemidler og bruker virkelig alle muligheter før de eventuelt må gi opp. Hver gang, men kanskje spesielt nå før julen når vi får inn ting som åpenbart er gjenglemte gaver eller barns koseting, sier han.
Blir igjen
De gjenglemte sakene dreier seg om det meste reisende har med seg som håndbagasje. Det dreier seg om ikke rent få pc’er, vesker og lommebøker – bl.a. Nå i førjulstiden er det også mange julegaver som blir glemt.
Rundt en tredjedel av eiendelene finner til slutt sin rettmessige eier.
– Enten ved at vi oppsporer dem, eller at de blir oppdaget på nett-tjenesten Missingx.com der folk selv kan legge inn informasjon om ting de har mistet på flyplassen, sier Helweg.
Når en gjenstand blir levert inn blir den automatisk sjekket mot dette registeret for å se om det er noen som har meldt tilsvarende ting mistet.
- LES OGSÅ: «Norsk» flyplass har fått verdens beste-rangering
- LES OGSÅ: Kraftige korona-tiltak på den europeiske ferieøya
- LES OGSÅ: Klar korona-bane for de som skal fly til Syden
- LES OGSÅ: Advarer mot fly som har stått lenge på bakken
Meld deg på nyhetsbrev