Kriserammede Norwegian satser massivt på kommende sommersesong. Over 60 utenlandsruter fra Norge har blitt lagt ut til salgs nå i romjulen, både til ferielandene langs Middelhavet til storbyer i Europa.
Norwegian flyr i dag stort sett bare norske innenriksruter. Vaksinenyhetene har imidlertid gjort at reisebransjen øyner en mulighet for at markedet skal bedre seg foran sommeren 2021.
Norwegian griper nå denne sjansen og gjenopptar en rekke av de utenlandsrutene som har blitt stanset som følge av korona-pandemien. Rutene startes fra mars, mens andre kommer i gang først senere på forsommeren. De ligger nå ute til salgs, lansert som et nyttårstilbud, med priser helt fra 199 kroner og oppover.
Tilpasset behovet
– Det som ligger ute for salg er det vi satser på å operere fra sommerprogrammets start. Selvsagt kan det påvirkes av eventuelle nye restriksjoner i 2021. Vi gjør nå alt for å ta oss gjennom denne krisen og for at vi skal bli et finansielt sterkere flyselskap. Vi tilpasser nå størrelsen på flyflåten til behovet, og som skal kunne gi kundene attraktive billettpriser til attraktive destinasjoner, sier presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson til flysmart24.
Billett-tilbudet kommer i en situasjon der selskapet et beskyttet mot konkurs i både Irland og Norge. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier han tror Norwegian kommer til å klare seg gjennom krisen, men anbefaler folk til å bruke kredittkort hvis de kjøper av billettene.
Smartest å bruke kredittkort
– Kjøp av flybilletter bør alltid gjøres med kredittkort, uansett hvilket flyselskap. Det gir trygghet om tjenesten – flyreisen – ikke leveres. Norwegian er i en stresset finansiell situasjon, men jeg har godt tror på at selskapets ledelse vil levere enda en gang, sier Elnæs til flysmart24.
Dette er et råd som også støttes av jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet:
– Hvordan sommeren 2021 blir, er foreløpig uvisst. Man må derfor selv vurdere om man vil ta sjansen på å bestille reiser allerede nå. Det er forståelig at folk vil reise etter et langt og annerledes år, men koronasituasjonen har vist at det ikke er helt enkelt å være forbruker i reisemarkedet. Fare for både konkurser og kanselleringer gjør situasjonen utrygg. Hvis man velger å kjøpe reiser nå, må man i alle fall sørge for å betale med kredittkort, da dette gjør det mulig å kreve pengene tilbake fra banken om selskapet ikke gjør opp, sier hun til flysmart24.
Oppgradert tilbud
Det nye og sterkt oppgraderte rutetilbudet fra Norge betyr at selskapet nå tilbyr direkteruter fra Norge til de populære feriemålene i Sør-Europa.
Det blir en stor satsing på ruter til de mest populære reisemålene i Spania som Alicante, Malaga, Barcelona, Palma på Mallorca, Murcia, Las Palmas, Tenerife og til hovedstaden Madrid. Rutene til spesielt fastlands-Spania har alltid vært en viktig del av Norwegians satsing på fritidsreisende.
Store ferie-reisemål
Også til Hellas er det et et omfattende rutetilbud til alle de populære greske øyene, i første rekke til Kreta og Rhodos. Til Kreta skal det gå direktefly til begge flyplassene – Heraklion og Chania. I tillegg skal selskapet sette opp fly til øyer som Santorini, Korfu, Kos og også her til hovedstaden Athen.
Italia og Tyrkia blir også satsingsområde, med direkteavganger til reisemål som Milano, Napoli, Pisa, Sardinia, Sicilia, Venezia, Verona og Roma i Italia. I Tyrkia satser selskapet på feriebyen Antalya, mens Kroatia blir dekket av ruter til Dubrovnik, Pula og Split.
Norwegian gjenopptar også en rekke storbyruter til Europa og skal fra mars måned også tilby direkte ruter til London, Manchester, Edinburgh i Storbritannia. I Frankrike blir rutene til Paris og Nice tatt frem igjen, og i Tyskland til den nye flyplassen i hovedstaden Berlin, Düsseldorf, München og til Hamburg.
Også rutene til Lisboa, Amsterdam, Warszawa, Reykjavik, Dublin, Helsingfors, Malta, Lisboa, Wien og Praha blir startet på nytt.
Tror ruter ryker
Elnæs i WinAir sier at Nye Norwegian blir vesentlig nedskalert i forhold til dagens selskap som har rundt 140 fly. Han tror også at hele eller store deler av langdistanse operasjonene blir avviklet, selv om det nye rutetilbudet også omfatter langruter fra London Gatwick til USA,
– Det restrukturerte Norwegian vil ha redusert gjelden vesentlig, til omkring 20 milliarder NOK, og om det hentes inn 4 milliard i ny egenkapital, gjennom aksjeemisjon i løpet av første kvartal 2021. Dermed kan Nye Norwegian ende opp med en egenkapital på omkring 20 prosent, eller 4 milliard. Det vil i så fall gjøre at Norwegian legger den finansielle stress- situasjonen bak seg og kundene vil ha en trygghet om at Norwegian leverer flyrutene som er booket, sier Elnæs.
Han tar – som Norwegian selv gjør det – forbehold om at en forutsetning for rutetilbudet er at korona-krisen må bli vesentlig mindre enn i 2020.
– Hvis ikke er mange flyselskap i faresonen, også Norwegian. Det er risikoen markedene må vurdere når de bestiller flybilletter for reise til sommeren 2021 eller senere, sier han.
- LES OGSÅ: Tror nordmenns reiselyst vil komme raskt tilbake
- LES OGSÅ: Flyplass-topp: – Vi vil trolig merke oppgangen først
- LES OGSÅ: Erik reiste til samme feriemål i 30 år – så kom koronaen
- LES OGSÅ: Syden-favoritten vil stoppe satsingen på masse-turisme