Syden-favoritten vil stoppe satsingen på masse-turisme

Hellas vil oppgradere turist-produktet. Det betyr å fokusere mindre på masseturismen, som her på Kreta. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Korona-krisen kan føre til en varig endring av det greske turist-produktet. Nå blir det mindre med sesongavhengige, enkle hoteller. Fra nå av skal det satses mer på luksus-segmentet.

– Vi skal gripe sjansen nå, heter det i en studie som landets nasjonale bank, National Bank of Greece (NBG), har lagt frem.

Analysene anbefaler at landet nå skal bevege seg bort fra masseturismen, som man mener er både sesongavhengig og ustabil, melder den greske nyhetstjenesten GTP.

– Dette er et smart grep, mener norsk reise-topp.

Må skje forandringer

Nasjonalbankens anbefalinger levner ikke tvil om at det må skje forandringer som grekofile turister vil komme til å merke:

Det blir snakk om å øke antall luksushoteller for å møte en økende etterspørsel, og på den måten tiltrekke seg reisende med høyere inntekter. Dessuten vil man forbedre forbindelsene med de greske øyene og oppgradere havner, flyplasser og marinaer. 

Flysmart24 har tidligere omtalt den greske luksus-satsingen som bl.a. går ut på en massiv utbygging av nye luksus-anlegg med 5-stjerners standard på flere av de mest populære ferieøyene, blant dem nordmenns favoritt Kreta.

Gevinst for alle

I Hellas har man også fokus på den nye trenden som pandemien har skapt, der gjester i større grad enn før søker destinasjoner som er smitte-sikre og som tilbyr tjenester med høy kvalitet.

Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, mener grekerne griper situasjonen riktig an.

Han sier til flysmart24 at færre turister er bra for miljøet, og at reduserte folkemasser i turistanleggene uansett er bra som smittesikring.

– Hvis grekerne så kan få hver enkelt gjest til å betale mer vil jo færre turister kunne gi samme inntekt for turistindustrien. Vi ser at det er etterspørsel og betalingsvilje for kvalitet, sier Berge.

Øyene klarer seg best

Tapene som følge av korona-krisen vært enorme for den greske turistindustrien:

Banken regner med at landet har tapt 15 milliarder euro i inntekter, noe som tilsvarer rundt 150 milliarder norske kroner. Hele 80 prosent av utenlandske turister forsvant i 2020, viser bankens anslag. Det betyr bare én ting for industrien: Full krise.

For hotellene på de greske øyene er situasjonen noe bedre enn på fastlandet. Disse har kunnet overleve på økonomiske reserver som de har bygget opp gjennom mange gode år.

Lang vei tilbake

Hellas var et av landene i Europa som klarte å håndtere pandemien best i vår og sommer, og kunne åpne for inngående turisme i noen uker i sommer.

I høst har utviklingen vært mye verre, men har bedret seg igjen de siste ukene. Nå ligger landet på 189 smittede per 100 000 innbyggere, og turistindustrien har satt våren som det først tenkelige tidspunkt for gjenåpning av turistbesøk fra utlandet.

Folkehelseinstituttet krever at smitten ikke skal være høyere enn 25 smittede per 100 000 innbyggere for å endre fargen på landet fra rødt til gult.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles