Flyplass-topp: – Vi vil trolig merke oppgangen først

Når flytrafikken tar seg opp igjen vil Torp Sandefjord Lufthavn være en av de første flyplassene som merker det, mener markedssjef Tine Kleive-Mathisen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Korona-krisen har knust alle prognosene for den ene av to flyplassene i Norge som ikke drives av Avinor. På Torp Sandefjord Lufthavn er det stille i dag. Det kan fort endre seg nå som vaksine-tiltakene kommer i stadig flere land.

Markedssjef Tine Kleive-Mathisen har forhåpninger om at ting kan være i ferd med å løse seg for den hardt rammede luftfartsindustrien. På Torp, en flyplass med et tydelig lavprispreg, kan oppgangen komme til å melde seg først blant flyplassene i Norge:

– Vi har to av Europas mest offensive flyselskap som store aktører, og vil trolig være første flyplass som merker oppgangen når den først kommer, sier Kleive-Mathisen.

Tomme inn, fulle ut

Hun sikter til Ryanair og Wizz Air. Ryanair har blitt en stor kunde igjen, men har stanset de fleste rutene under pandemien. Det samme har Wizz Air.

Felles for de to selskapene er at de har en god del arbeidsreisende fra det østlige Europa. De betjener ruter fra Polen og Baltikum, og er ruter som fremdeles opererer fordi arbeidsreise-markedet ikke er så hardt rammet som det øvrige passasjermarkedet.

– Men vi ser at det i dagene nå før jul stort sett er trafikk ut fra Torp, mens ankomstene av og til ikke har flere enn fire-fem passasjerer. Så returnerer de med de fleste setene besatt, sier hun.

Klar til krig

Et annet fellestrekk er at de – i motsetning til de fleste andre flyselskap i Europa – har solid kontantbeholdning som gjør at de er rigget for en rask gjeninntreden i markedet så snart en mulighet åpner seg. De snur seg raskt:

– Vi har ikke fått noen signaler fra disse selskapene ennå som tilsier at de vil øke sin aktivitet på Torp, ikke ennå i alle fall. Men vi har blitt vant til at de kommer på kort varsel. De melder seg selv og vi er mer enn klare til å ta imot dem, sier Kleive-Mathisen.

Den dagen flysmart24 er på Torp, er det heller glissent med reisende. Slik det er på alle norske flyplasser for tiden. Det er oppført 13 avganger og ankomster denne dagen, det meste er Widerøe.

Harde tak

Det har vært en knallhard økonomisk utfordring som har tvunget flyplass-selskapet til permitteringer og også oppsigelser. Dessuten har man måttet stenge områder på lufthavnen for å spare utgifter der det er praktisk mulig, uten at det går ut over passasjerene.

De nakne tall viser det meste: Flyplassen hadde optimistisk håpet på 2,1 millioner reisende i år. Fasiten er nå klar og viser at de så vidt runder 645 000 passasjerer.

Inntektssvikten svir. Torp har fått 120 millioner kroner i korona-tilskudd fra staten, og venter ytterligere 35 millioner i løpet av første tertial neste år.

– Det har vært helt nødvendig for å holde flyplassen åpen. Den er et viktig samferdselstilbud både for private og næringslivet. Likevel har vi måttet innskrenke åpningstiden mye. Nå åpner vi for eksempel ikke før klokken 13 på søndager, fordi det rett og slett ikke er avganger før, sier Kleive-Mathisen.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles