Fikk ikke gratis mat på flyet – nå får de erstatning

Smått med servering på SAS-flyet, selv om de hadde betalt for det. Nå får de kompensasjon. Foto: SAS

Da korona-krisen oppsto kuttet de fleste flyselskapene helt eller delvis servering til passasjerene. Det skjedde også overfor de som normalt har mat og drikke inkludert i billettprisen. Kan man da ta samme pris for billetten?

Nei, mener Transportklagenemnda for flyreiser. Den har behandlet en klagesak mot SAS.

Et par reiste fra Tromsø til Zürich den 13. mars, dagen etter at korona-alarmen hadde gått i Norge og samfunnet var i ferd med å bli stengt ned.

På grunn av smittefaren kuttet SAS ut all servering, også for de som hadde kjøpt billetter som ville gi denne servicen.

Ville ha det de de hadde betalt for

Den fikk de ikke, og ville ha pengene for uteblitt servering tilbake. De hadde betalt for Plus-billett, og mente at de fikk en service som tilsvarte prisen på økonomi-klasse.

Det har klagenemnda nå sagt at de har krav på, og dermed får de 40 euro tilbake på billetten.

– Vi kommer til å følge nemndas vedtak – slik vi gjør i alle slike saker, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS, til flysmart24.

Verken vått eller tørt

Paret hadde reist tur/retur Tromsø, og fikk merke korona-tiltakene på returen. Ikke fikk de mat på flyet, slik de skulle ha. Og ikke var flyplass-loungene åpne, slik at de kunne kose seg med mat og drikke der mens de ventet på flyavgangene.

SAS hadde først avvist krav om mente at stans av service om bord og i loungene var innført som et nødvendig smittevernstiltak basert på råd fra myndighetene.

Dette mente de var uriktig i forhold til at de hadde betalt for denne servicen. Det er flyklagenemnda helt enig i. Den skriver i sitt vedtak at den har forståelse for at SAS må iverksette tiltak når en så alvorlig situasjon som en korona-pandemi inntreffer.

Klar begrunnelse

Men, den har en klar begrunnelse for hvorfor paret likevel skal ha erstatning for uteblitt service:

– Når flyselskapet fritas for deler av sin forpliktelse (matservering) må også passasjeren fritas for tilsvarende del av sin forpliktelse (betaling av flybillett). Dette følger av prinsippet om ytelse mot ytelse. Nemnda anbefaler derfor at flyselskapet betaler ut 20 euro til hver, heter det i vedtaket.

SAS kommer til å følge anbefalingen:

– Billettprisene er dynamiske, og prisen du betaler for en billett i business class eller Plus inneholder flere elementer enn kun servering før og under reisen. Det er for eksempel fast track, refusjons- og endringsmuligheter samt fritt setevalg. Som SAS påpekte overfor nemnda har pandemien ført til en svært uoversiktlig situasjon, noe som dessverre også påvirker våre reisende i stor grad, sier SAS’ pressesjef, John Eckhoff.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles