I løpet av januar måned må alle som vil være med i kampen om å få kontrakten med Avinor om å selge taxfree-produkter på landets flyplasser, melde seg.
Nå gjør Vinmonopolet det klart at selskapet ikke kommer til å delta.
– Nei, Vinmonopolet kommer ikke til å legge inn anbud på dette, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til flysmart24.
Dermed forsvinner en av de aktørene som mange har regnet som en aktuell kandidat til å overta denne milliard-industrien i Norge, ut av bildet.
Gullkantet oppdrag
Den gullkantede kontrakten omfatter taxfree-handelen på Avinors flyplasser i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Ålesund, Tromsø, Bodø, Harstad/Narvik, Molde og Kristiansund. Overskuddet herfra er normalt med på å finansiere driften av 44 statlig eide lufthavner.
I det siste normalåret omsatte dagens driver av taxfree-handelen, Travel Retail Norway, for 5,7 milliarder kroner i avgiftsfri alkohol, tobakk, sjokolade og parfyme. Halvparten av omsetningen går til Avinor i form av leie.
Nordahl sier at det er de klare politiske signalene som får polet til å trekke seg fra å overta en virksomhet som selskapet i utgangspunktet har hatt lyst til å få ansvaret for.
Har fått klar beskjed
I det sentrale politiske miljøet har det vært et sterkt ønske om å la Vinmonopolet overta denne virksomheten, men regjeringen – med et flertall bak seg i Stortinget – har villet det annerledes:
– Dersom Vinmonopolet skal drifte alkoholsalget på flyplassene må det gjøres et politisk vedtak om dette. Regjeringen avklarte i februar 2020 at den ønsker å fortsette dagens system. Vinmonopolet gis dermed ikke mulighet til å delta i denne anbudskonkurransen, sier Nordahl.
Dermed er det to kjente aktører igjen om å slåss om oppdraget. Det gjelder nåværende Travel Retail Norway (TRN), som har eiergruppen tyske Heinemann, Norgesgruppen og den private investoren Stykket Invest.
Vil kapre kontrakten
Hos TRN er det ingen tvil om at selskapet gjerne vil fortsette å selge taxfree-produkter på flyplassene.
– Ja, vi skal søke om å drive videre. Vår jobb er å ta vare på Avinors verdier og våre ansattes arbeidsplasser. Det vil vi gjøre i lang tid fremover, sier TRNs kommunikasjonssjef, Haakon Dagestad, til flysmart24.
Den andre kjente søkeren er en gruppering bak den tidligere sjefen i TRN, Håkon Fjeld-Hansen. Dette selskapet lanserte sin søknad gjennom et stort oppslag i avisen Dagens Næringsliv i midten av desember.
Franske penger
Fjeld-Hansen og et knippe norske investorer gått i kompaniskap med en fransk aktør for å vinne anbudet og dermed overta denne normalt sett svært lønnsomme handelen blant norske flyreisende.
Avinor gjør i anbudsutlysningen det klart at det er ikke vekslepenger det dreier seg om.
Verdien av kontrakten estimeres til rundt 30 milliarder NOK, om lag 3 milliarder euro, i omsetning gjennom hele kontraktsperioden, som strekker seg fra 2023 til 2027.
Har stupt
Inntektene fra tax-free-butikkene er et viktig fundament for Avinors økonomi, og har tradisjonelt utgjort rundt 28 prosent av Avinors årlige inntekter. I fjor, fra korona-pandemien traff Norge med full kraft, har omsetningen stupt. I dag er store deler av denne virksomheten stengt.
Nå er det ikke bare norske aktører som har muligheten til å slå kloa i oppdraget. Anbudet er lagt ut internasjonalt:
– Vi har vært svært fornøyd med dagens driver Travel Retail Norway. Nå ønsker vi å gå ut i det internasjonale markedet for å sikre at vi framover får de beste betingelsene og de beste butikkene, sa konserndirektør for kommersielt område i Avinor, Joachim Lupnaav Johnsen i en pressemelding som ble lagt ut da anbudsutlysningen ble kjent.
- LES OGSÅ: Tvungen korona-test – skal hindre at folk sniker seg unna
- LES OGSÅ: Tror Norwegian overlever – men tilbudet blir endret
- LES OGSÅ: Fikk for kort ferie – krevde erstatning etter Syden-tur
- LES OGSÅ: Krever fersk korona-test også for transitt-passasjerer
Meld deg på nyhetsbrev