Konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson, slutter i selskapet innen sommeren. Det kan forandre selskapet for alltid, mener svensk flyanalytiker. Han tror det er best om Norge satser på «å redde det som er igjen av Norwegian.»
Jan Ohlsson er en av Sveriges fremste eksperter på luftfart, og mener Gustafson har gjort en svært god jobb i de 10 årene han har sittet som øverste sjef i SAS.
Ohlsson mener imidlertid at krisen i luftfarten har gjort at SAS er ved en skillevei.
Varig endring
Det at selskapet nå skal skifte toppsjef kan komme til å bety en varig endring av selskapet som har vært en satsing mellom Sverige, Danmark og Norge:
– Hvilket land den nye konsernsjefen kommer fra, vil bety noe for SAS’ fremtidige profil. Kanskje er tiden over for et flyselskap for tre nasjoner og med tre knutepunkter? De tre landene har ulike mål. Norge bør nok slå ring om det lille som er igjen av Norwegian og SAS velge en ny toppsjef som har bransjeerfaring, sier Ohlsson til flysmart24.
Han sikter til at Gustafson kom til SAS fra forsikringsbransjen, og uten å kjenne luftfarts-bransjen annet enn som kunde.
Ville utnytte krisen
Analytikeren mener at SAS, for å utnytte krisen Norwegian har opplevd som følge av korona-pandemien, har satset på å erobre markedsandeler fra det norske lavprisselskapet. Dette i håp om å kunne finte ut Norwegian for så å kunne ta høyere priser.
– Men Rickard Gustafson vet at flere og tøffere konkurrenter lurer i sivet. SAS har for mye kapasitet i luften og en anstrengt økonomi, for mange og for store fly. Så man trenger en ny sjef som er hard i prioriteringene. Den profilen passer best i Danmark, men passer Norge og Sverige dårligere, mener Ohlsson.
Han vil ikke ha noen mening om hvem som skal ta over etter Gustafson, og mener at det ikke fins noen kronprins eller kronprinsesse som er det opplagte valget av etterfølger.
Tror på dansk løsning
SAS-sjefens avgang ble kjent sent mandag kveld. I skandinaviske aviser har det vært lite om hvem som kan bli Gustafsons etterfølger – selv om det dreier seg om toppjobben i et av de mest profilerte selskapene i Skandinavia som nå har blitt ledig.
Ohlssons norske analytikler-kollega, Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir, mener at det går mot en dansk toppsjef.
– Jeg tror mest på en intern løsning. Selskapets nåværende danske konserndirektør Simon Pauck Hansen er ung og fremadstormende. Han er 45 år og med lang fartstid i SAS, og er mitt beste tips til å overta. Jeg tror også at det er Danmark sin tur til å ha konsernsjef-rollen i SAS og da peker det meste mot ham, mener Elnæs.
Hansen begynte i SAS som 20-åring, og har den siste tiden fungert som SAS’ ansikt utad i Danmark.
Evig endringer
Elnæs sier at jobben blir å fortsette med kostnadskuttene i det nå svensk/dansk-eide selskapet. Den norske stat har solgt seg helt ut av SAS:
– Det tar jo aldri slutt med å drive endringsledelse og kostnadskutt i SAS. Det tar på over tid for en toppsjef. Nå er SAS inne i enda en krise, kanskje den mest alvorlige noen gang grunnet covid-19, sier Elnæs.
SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson skal slutte i jobben innen 1. juli, og han skal overta som administrerende direktør i industriselskapet SKF.
Som konsernsjef har han vært med på å snu SAS fra et selskap i krise til å levere overskudd over flere år sammenhengende – inntil korona-krisen slo ut SAS og stort sett alle andre flyselskap.
- LES OGSÅ: Nå kommer første tegn til reiseøkning siden i høst
- LES OGSÅ: Marit falt ved bassenget- ble fjorårets dyreste reiseskade
- LES OGSÅ: Innfører portforbud i nordmenns vinter-favoritt
- LES OGSÅ: Norwegian: – Fulle av pågangsmot og gir oss ikke