Marit falt ved bassenget- ble fjorårets dyreste reiseskade

Marit Holm ble stygt skadet i ulykken på Bali, og måtte sendes med ambulansefly hjem til Norge. Foto: Per Annar Holm

Marit Holm fra Tønsberg var uheldig og skadet seg stygt på en ferietur på Bali. Det utløste en aksjon som ble den dyreste reiseskade-saken som Europeiske hadde i fjor.

Behandling på stedet og påfølgende syketransport hjem med ledsager kostet i alt 2,3 millioner kroner. Den krevende situasjonen ble ytterligere komplisert ved at hun havnet midt i det globale korona-utbruddet.

– Min historie viser hvilken sjanse folk tar som legger ut på tur uten å ha forsikringen i orden. Jeg vet ikke om jeg ville ha klart meg uten den hjelpen jeg fikk takket være forsikringen min, forteller Marit Holm til flysmart24.

Uflaks, rett og slett

I dag er hun frisk av skaden etter omfattende og tidkrevende rehabilitering, men husker de dramatiske konsekvensene flytting av en solseng fikk denne mars-dagen i fjor da hun var på reise for å slappe av og nyte late feriedager.

Plutselig ble alt endret:

Hun oppholdt seg ved bassengkanten på hotellet da hun ønsket å flytte den tunge solsengen mot solen.

Hun skulle egentlig få hjelp av en av de ansatte, som bare skulle sette fra seg tingene sine før han skulle hjelpe Marit:

– Men jeg tenkte at dette kunne jeg da ordne selv, som jeg hadde gjort før. Jeg løftet sengen som var utrolig tung. Jeg må ha kommet bort i noe bak meg, for jeg ramler på rygg på betonggulvet og får solsengen over meg med full kraft, forteller hun.

Kunne gitt lammelse

Det endte på verst tenkelig måte: – Jeg hadde voldsomme smerter, og det ble konstatert sju brudd i ryggen, forteller hun. I etterkant har man konstatert at uhellet med solsengen kunne ha ført til lammelse om nervebanen var blitt ødelagt.

Hun ble tatt under behandling lokalt, men ble etter hvert sendt til sykehus i hovedstaden Jakarta. Etter hver fikk broren, Per Annar Holm, beskjed om tilstanden og reiste til Bali for å hente hjem sin søster. Han har bl.a. mangeårig bakgrunn fra Røde Kors.

Etter å ha opprettet kontakt med Europeiske og SOS Alarmsentral, var opplegget at Marit skulle bringes hjem med ambulansefly, som også hadde egen lege med.

Når uhellet først skulle være ute, kunne det ikke ha skjedd på et verre tidspunkt, skulle det raskt vise seg.

Og så kom koronaen…

Per Annar hadde knapt rukket å sette sine bein på den indonesiske ferieøya før korona-pandemien skylte inn over verden.

«Ville ikke klart meg uten hjelp»

Marit Holm. Foto: Privat

Etter mye om og men kom de seg hjemover, og det ble etter hvert nødvendig å bruke tre ulike ambulansefly på hele transporten.

Sterkt forsinket lette med Marit og Per Annar om bord. Etter 20 timers tur som gikk innom Sri Lanka, Oman og Tyrkia landet det på Gardermoen, fordi nærflyplassen deres i Sandefjord da var stengt.

– På et tidspunkt fryktet jeg at jeg ikke skulle komme meg hjem. Jeg har alltid sørget for å ha reiseforsikring i orden før jeg har lagt ut på tur, den regelen har jeg hatt hele mitt liv. Den hjelpen jeg fikk for å komme meg hjem denne gangen viser hvor viktig det er å være sikret før man drar ut, sier Marit Holm.

Mange store utbetalinger

Hos Europeiske sier kommunikasjonssjef Andreas Bibow Handeland at Marit Holms historie ble den dyreste for selskapet, men at fjoråret også bød på mange store reiseutbetalinger.

– 2020 ble naturlig nok året da avbestillingsdekningen i forsikringen for mange har spilt hovedrollen. På bedriftssiden har vi hatt noen særdeles store avbestillingssaker på millioner av kroner, men også private reiser koster stadig mer. Vi har erstattet flere slike på opptil halvmillionen, og hatt mange avbestillingsutbetalinger på over 100.000 kroner, sier Bibow Handeland.

Dyreste løsning

Han har heller ikke problemer med å være enig med Marit Holm om at uhellet på Bali ville ha blitt en utrolig dyr affære hvis hun skulle ha betalt alt selv:

– Samlet sett har denne saken kostet rundt 2,3 millioner kroner, og den viser viktigheten av å ha en god reiseforsikring i ryggen, sier Bibow Handeland.

Europeiske forklarer at det å sette opp en hjemreise med ambulansefly er noe av det mest kostbare de gjør for kundene sine. 

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles