Staten vil hjelpe Norwegian: – Tøffere for konkurrentene

Mens Norwegian jobber med en redningsplan, står mange fly parkert på Gardermoen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har fått det som kan bli den avgjørende drahjelpen for å overleve. Staten stiller opp med penger til et rekonstruert Norwegian, men regjeringen gjør det samtidig klart at staten ikke skal ikke på eiersiden av selskapet.

Det norske lavprisselskapet har bedt om hjelp fra staten til å komme seg gjennom den akutte økonomiske krisen som har truet med å velte hele selskapet.

Ved første forsøk sa regjeringen nei, ved andre gangs forsøk ble det tommelen opp -på betingelse at også private investorer stiller opp med penger: Minimum 4,5 milliarder kroner.

Kuttet og kuttet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir er ikke i tvil om resultatet av den nye statlige hjelpen, hvis Norwegians plan om et slanket selskap går i boks.

Det er snakk om å gi Norwegian et hybridlån, det samme som SAS har fått fra den svenske og danske stat, men som Norwegian ble nektet i de to landene. Det kan sammenlignes med et obligasjonslån.

– Joda, om dette kommer på plass for Norwegian blir det tøff konkurranse for Flyr, Wizz Air og SAS på norsk innenriks. Det er jeg helt sikker på. Dette er meget gode nyheter for Norwegian, men regjeringen legger noen klare føringer som NAS må levere på, sier Elnæs til flysmart24.

Så langt lar Wizz Air seg imidlertid ikke skremme:

– Wizz Air er fortsatt dedikert til Norge og vil tilby lav pris på innenlandske og internasjonale forbindelser, sammen med høy kvalitet på ombord-tjenester til våre kunder, svarer kommunikasjonssjef Andras Rado i selskapet i en epost til flysmart24.

Stor jobb igjen, advarer Norwegian

Norwegian har lagt frem en ny forretningsplan for å redusere gjelden drastisk, kutte langdistanse-flyvingene og satse på ruter i Norden og Europa.

Tilsagnet om hjelp fra staten vekker glede i Norwegian:

– En medvirkning fra staten øker sjansen betydelig for at vi lykkes med å hente inn ny kapital og komme gjennom rekonstruksjonsprosessen. Vi har fremdeles en stor jobb foran oss, men støtten fra regjeringen tar vi til inntekt for at vi er på riktig kurs, sier konsernsjef i Norwegian Jacob Schram i en pressemelding torsdag morgen.

Næringsminister Iselin Nybø (V) er imidlertid klar på at staten, som solgte seg ut av SAS for en tid tilbake, ikke er innstilt på å gå inn på eiersiden av et annet flyselskap.

– Nei, staten har ikke ambisjoner om å bli eier i Norwegian, sier Nybø.