Det omstridte ungarske lavprisselskapet Wizz Air satser videre i Norge. Siste trekk er å tilby reiser fra Oslo Lufthavn og til typiske feriereisemål i Spania, Kroatia, Hellas og Kypros.
Selskapet varsler allerede nå at det vil komme enda flere ruter til det sørlige Europa.
Som vanlig med Wizz Air er billettprisen lagt svært lavt, selskapets priser starter på 279 kroner. Ruteprogrammet begynner 14. mai.
Dette er rutene
Der er snakk om ruter til Chania (Hellas), Split (Kroatia), Alicante (Spania), Gran Canaria (Spania) og Larnaca (Kypros). Dette er ruter som Wizz Air vil konkurrere spesielt med Norwegian om.
– Vi vet at etterspørselen etter å reise til det solrike sør er større enn noen gang før. For å dekke dette behovet er vi glade for å tilby en rekke nye ruter til destinasjoner som vi vet er favoritter blant nordmenn som leter etter sol og sand mellom tærne, sier kommunikasjonssjef i Wizz Air, Andras Rado, i en pressemelding tirsdag.
Vil komme flere
På den digitale Luftfartskonferansen i regi av Luftfartstilsynet i Bodø tirsdag snakket Wizz Airs konsernsjef, József Váradi, om de nye rutene fra Norge.
– Dette er de første av fritidsruter til det sørlig Europa som Wizz Air har fra Norge. Dette er bare første steg. Det vil komme mer, for dette er et område vi vil satse mer på i fremtiden, sa Váradi.
Hos Norwegian er man ikke redd for ny konkurranse på ruter som selskapet tradisjonelt har hatt et godt grep om:
– Vi er vant til tøff konkurranse, så dette har ingen innvirkning på våre planer. Vi har opplevd enorm støtte fra våre kunder det siste året og skal fortsette å tilby dem flyreiser av høy kvalitet til lave priser, sier pressesjef Tonje Næss i Norwegian til flysmart24.
Slik er programmet
De nye rutene skal gå slik:
Oslo – Alicante på mandag, onsdag og fredag.
Oslo – Chania på tirsdag og lørdag.
Oslo – Larnaca på mandag og fredag.
Oslo – Gran Canaria på tirsdag og lørdag.
Oslo – Split på torsdag og søndag.
Mange ruter – mye kritikk
Med de nye rutene er selskapet oppe i rundt 20 ruter innen og til/fra Norge.
Selskapet har operert på det norske markedet siden august 2006, og har i tiden etter det hatt rundt 10 millioner reisende til og fra Norge.
Spesielt har innenriks-satsingen vært omstridt fordi selskapet har en uttalt skepsis mot å inngå tariffavtaler med fagforeninger. Dette har ført til flere vedtak om boikott fra norske foreninger og organisasjoner.
Konsernsjef József Váradi sa på luftfartskonferansen at dette ikke får noen betydning, og at selskapet har en langsiktig strategi for sine norske operasjoner.