Kjos med i nytt norsk lavprisselskap på langdistanse

Norse Atlantic Airways og Bjørn KJos (t.v) skal bruke Boeing 787 Dreamliner på sine ruter. Foto: Boeing

Kort tid etter at Norwegian besluttet å skrote langdistanse-satsingen sin, dukker det opp et nytt prosjekt som bygger på Bjørn Kjos’ drøm om langruter fra Europa til USA. Senere også til Asia.

– Dette kan gå bra, sier flyanalytiker til flysmart24. SAS sier at de ikke frykter økt konkurranse.

Det er flere norske investorer som står bak den overraskende etableringen av selskapet, som får navnet Norse Atlantic Airways og skal komme i luften fra desember. Billettsalget skal starte i høst en gang.

Selskapet har ikke bare Norwegian-gründer Bjørn Kjos som investor. Det skal også bruke flytypen Boeing 787 Dreamliner, den samme flytypen som Norwegian brukte i sin langdistansesatsing.

Hit skal de fly

Foruten Bjørn Kjos er den mer ukjente investor Bjørn Tore Larsen med sammen med Kjos-makker Bjørn Kise som de største aksjonærene. Larsen blir hovedeier og toppsjef for selskapet. Espen Høiby skal etter planen bli operativ sjef.

– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet, skriver Bjørn Tore Larsen i en pressemelding.

Han lover billige billetter «som skal gjøre at folk flest har råd til å fly.»

Blant rutene som knyttes til det nye selskapet er til New York, Los Angeles, Miami fra Oslo, Paris og London.  Det er snakk om også å utvide med ruter til Asia etter hvert også.

Folk vil reise

I pressemeldingen sier han også litt om at satsingen bygger på en situasjon der vaksineringen har åpnet for flyvinger mellom kontinentene:

– Da vil folk igjen reise på ferie, besøke familie og venner – og dra på forretningsreiser. Da skal Norse Atlantic Airways være der med et attraktivt tilbud rettet mot ferie- og fritidsmarkedet og de kostnadsbevisste som skal på forretningsreiser, skriver han.

– Vi har bransjekunnskap og har sikret oss moderne Dreamlinere til svært gode betingelser. Norse Atlantic Airways skal gi folk flest en mulighet til å reise mellom kontinentene, uten at det skal koste for mye, skriver Larsen.

Kan gå bra, tror analytiker

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror dette er et prosjekt som kan lykkes, og at det er smart å starte med satsing til USA:

– Norse Atlantic Airways skal plukke opp hansken etter Norwegian mellom Europa og USA, det tror jeg kan være mulig. Vi må huske at USA var Norwegians største marked målt i billettinntekter. Det har nok det nye selskapet tenkt å kapitalisere på, sier Elnæs til flysmart24.

Han tror selskapet også har et annet godt kort i ermet:

– I tillegg er det helt sikkert forhandlet frem meget attraktive leasingavtaler for Boeing 787 Dreamlinere som skal benyttes, mener han.

Vant til konkurranse

Hos SAS er pressesjef John Eckhoff ikke redd for den nye konkurranse-situasjonen som oppstår:

– SAS er vant til konkurranse og vi er klare for å møte eventuelle nye aktører med et tilbud som er tilpasset skandinaviske reisende. SAS har i 75 år vært et nettverkselskap som sømløst knytter Skandinavia til resten av verden med gjennomgående billett, også i samarbeid med nær 300 andre flyselskaper. Vi har et godt, forutsigbart og konkurransedyktig tilbud som våre reisende setter pris på – og de kan stole på at vi tar dem dit de skal også i fremtiden, sier Eckhoff.