Norse Atlantic: – Ingen har fått til langdistanse lavpris

Norse Atlantic Airways skal bruke Boeing 787 Dreamliner på sine flyvninger til USA og senere Asia. Foto: Boeing

Prosjektet med det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways får blandet mottakelse blant folk med innsikt i luftfarten. – Ingen har fått til langdistanse med lavpris, men jeg har mer tro på dette enn Flyr, sier en som kjenner flybransjen godt.

Det er Espen Andersen, som er førsteamanuensis på BI.

Han synes ideen bak det nye selskapet er spennende, men er usikker på i hvor stor grad det nye lavprisselskapet vil lykkes.

Best på kortdistanse

Andersen mener at lavkostselskaper tradisjonelt har klart seg best i kortdistansemarkedet.

– Dette fordi besparelsene med bl.a. enklere tjenester, forhåndssalg og liten fleksibilitet for passasjerer ikke betyr så mye for passasjerene. På lengre distanser blir det mindre forskjell på lavkost og fullservice der bl.a. drivstoff utgjør en større del av kostnaden, sier Andersen og legger til:

– Så vidt jeg vet er det ingen som har fått til langdistanse lavpris, men Norse Atlantic har i alle fall en original strategi. Har mer tro på dette enn Flyr, i alle fall, sier han.

På vingene i desember

Nyheten om det nye selskapet kom mandag. Det er finansmannen Bjørn Tore Larsen som står bak prosjektet, sammen med de to tidligere Norwegian-toppene Bjørn Kjos og Bjørn Kise.

Selskapet skal satse på ruter til USA og senere Asia, og skal etter planen komme på vingene i desember. De skal bruke 12 fly av typen Boeing 787 Dreamliner, og overta flyene blant de som er blitt ledige etter at Norwegian stanset sitt langrute-prosjekt.

Norwegian ga opp langdistansesatsingen som en del av den pågående restruktureringen, og fordi selskapet ikke klarte å få lønnsomhet i operasjonene.

Kan fylle et vakuum

En annen flyekspert, den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson, tror det at Norse Atlanticssørger for å ekspandere langsomt og holde lave kostnader blir avgjørende for om prosjektet kan lykkes.

Han tror likevel at Norse Atlantic kan fylle et vakuum som har oppstått i flytilbudet både mellom Skandinavia og USA, og til land i Asia som Thailand.

– Det er også viktig at Norse Atlantic dessuten får til et samarbeid med Norwegian for tilslutnings-reisende, mener Ohlsson.

Fikk ikke lønnsomhet

Frode Steen er økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole og har fulgt norsk og internasjonal luftfart tett i mange år.

Også han er tvilende til om det nye lavpris-prosjektet vil lønne seg. Til e24.no sier han:

Norwegian klarte ikke å tjene penger på dette, selv om de hadde sitt matingssystem. Reiste du med Norwegian fra Bergen til USA brukte du dem hele veien. Derfor tenker jeg at dette ikke blir noen «walk in the park», sier han.