Kutter innenriksrutene – harde angrep på norsk flyhjelp

Wizz Air forlater norsk innenriks fra den 14. juni. Foto: Wizz Air

Wizz Air bekrefter lørdag at selskapet legger ned sin satsing innenriks i Norge fra 14. juni. Dermed opphører alle selskapets 15 ruter, i tillegg til en del ruter utenriks. Selskapet anklager Norge for å drive med proteksjonisme.

Wizz Air har drevet innenriksrutene siden november, og i hard konkurranse med SAS og Norwegian.

Kommunikasjonssjef Andras Rado i Wizz Air bekreftelser nedleggelsen overfor flysmart24.

– Beslutningen er basert på økonomisk og kommersiell vurdering. Selskapet flytter kapasitet til andre markeder, skriver Rados i en epost.

Kritisk til hjelp

Han skriver at de syv månedene Wizz Air har operert innenriks har vist at det ikke er økonomisk bærekraftig å fordele innenlandsk kapasitet i Norge på kommersiell basis.

Uten å nevne selskapsnavn er han kritisk til at andre transportører har fått hjelp fra den norske stat for å overleve. Derfor mener han at de blir reddet og derfor ikke opererer på markedsvilkår. I Norge er det bare SAS og Norwegian som har fått lånehjelp fra staten.

Proteksjonisme

– Derfor bestemte Wizz Air seg for å flytte kapasiteten til markeder der forholdene ikke blir forvrengt av proteksjonistiske interessenter, og hvor reisende kan oppleve ekte konkurranse og lave billettpriser, skriver Rado.

Wizz Air har møtt mye motstand i Norge, ikke minst fordi selskapet har et anstrengt forhold til fagforeninger.

Selskapet mener likevel at det har brakt reell konkurranse, bærekraftig luftfart og lave billettpriser til det norske markedet og har fått tilbakemelding om at tilstedeværelsen har skapt positive effekter i mange norske lokalsamfunn.

Reddet jobber

– Wizz Airs tilstedeværelse har reddet mange lokale jobber innen flyselskapet og har skapt mange flere i de tilknyttede bransjene i Norge. Wizz Air innenlandske norske virksomheter var et godt eksempel på hva luftfartsindustrien kan gjøre for å redusere miljøavtrykket ved å fly med en ny og moderne flyflåte og bruke de beste teknologiske løsningene som er tilgjengelige for luftfartsindustrien i dag, skriver Rado videre.

Selskapet forsikrer at det ikke forlater Norge totalt. Det vil opprettholde en rekke ruter inn og ut av Norge, og har i dag trafikk på mange flyplasser.

PS: Også ruter fra Oslo til Split i Kroatia, Chania på Kreta samt Alicante og Las Palmas har blitt tatt vekk fra selskapets nettbestillinger.