«Nå får Flyr mulighet til å bli billigste flyselskap i Norge»

Flyr skal på vingene den 30. juni, og satser først på norsk innenriks. Foto: Flyr

Etter at Wizz Air lørdag gjorde det kjent at selskapet gir opp sin satsing på norsk innenriks, er det tre aktører igjen. Nå tror flyekspert at det nye norske flyselskapet Flyr får sjansen til å bli det billigste alternativet i Norge.

Wizz Air har vært en prismessig utfordrer for konkurrentene. Nå som Wizz blir borte, tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs at nykommeren Flyr vil gripe sjansen vis a vis SAS og Norwegian:

– Nå blir det luftkampen mellom Norwegian og SAS som vil styre prisutviklingen, men Flyr får nå en mulighet til å legge seg under disse to i pris, sier Elnæs til flysmart24.

Mindre prispress

Han tror at det kraftige prispresset som Wizz Air har stått for i Norge, nå blir redusert:

– I markeder der Wizz Air og Ryanair kommer inn i, resulterer det i at gjennomsnitt billettpriser settes noe under press. Det samme i Norge. Men nå som Wizz Air trekker seg ut fra innenriks er denne komponenten borte og kan medføre at prisene holder seg oppe, mener Elnæs.

Han tror ikke satsingen til Flyr kommer til å bli stor nok til å kunne virke prispressende, slik som det ungarske billigselskapet gjorde vis a vis SAS og Norwegian da de entret norsk innenriks med kampanjepriser ned i 50 kroner.

Spretter sjampisen

– Flyr har inntil videre en liten produksjon som ikke vil påvirke prisbildet. Dette kan endre seg om Flyr speeder opp med å sette inn flere fly. Jeg tipper champagnen er blitt sprettet både hos Norwegian og Flyr etter at Wizz Air gjorde det klart at de trekker seg ut, sier Elnæs.

Wizz Air har operert i alt 15 innenriksruter i den tiden selskapet har operert i Norge, de fleste av disse har riktig nok vært stanset eller redusert frekvensen på etter at Norge i fjor fikk strenge reiserestriksjoner også innenriks.

Folk ble bedt om å avstå fra reiser i Norge, med mindre dette var helt nødvendig.

Venter konkurranse

Norsk innenriks var før det en av de flymarkedene i Europa som holdt seg best oppe. Dette fristet Wizz Air til å satse samtidig som Norwegian var satt ut av spill på grunn av økonomiske problemer.

En annen som følger prisutviklingen på flybilletter i Norge tett, er kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise. Han er ikke redd for at prisene skal skyte i været etter at ultrabillige Wizz Air forsvinner:

-Dette blir spennende å følge med på. Det vil fortsatt vare tre store flyselskaper igjen på de viktigste rutene. Så at Wizz Air forsvinner tror jeg har lite å si for konkurransen, sier Berge til flysmart24.

Bygges opp

Det er Braathen-arving Erik G. Braathen som står bak Flyr, som har sin første avgang den 30. juni.

Selskapet starter med Tromsø, og utvider til flere norske byer samt reisemål som Nice, Malaga og Alicante.

Selskapet skal benytte seg av den kjente arbeidshesten Boeing 737–800. Planen er å bygge selskapet opp gradvis til åtte fly i inneværende år, og siden øke til 28 fly i 2024.