Wizz Air har stanset billettsalget på innenriks-rutene

Det er lørdag ikke mulig å kjøpe billetter på norsk innenriks med Wizz Air. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har blokkert for salg av billetter på alle sine innenriksruter i Norge etter 13. juni. Også salget på en del ruter til utlandet er stanset.

Flysmart 24 har forsøkt å komme i kontakt med selskapets kommunikasjonsavdeling lørdag for å høre om dette betyr at Wizz Air nå legger ned hele sin norsk satsing, men har ikke fått svar.

På sosiale medier er der imidlertid mange kunder som forteller at de har fått beskjed om at bestilte turer nå har blitt kansellert.

I tillegg til å ha stanset for salg, har selskapet også redusert frekvensen også på sine hovedruter hardt. Til Bergen og Trondheim skal det kun flys to dager frem mot 13. juni. På andre ruter er det ikke mulig å bestille billetter overhode.

Også Syden-ruter borte

Også kunder som har bestilt reiser på ruter til de typiske feriemålene i Syden, bl.a. Gran Canaria, har fått beskjed om at avgangene deres ikke blir flydd likevel.

Etter det flysmart24 kan se av nettsiden er ikke bare alle innenriks-ruter blitt blokkert for salg. Også ruter fra Oslo til Split i Kroatia, Chania på Kreta samt Alicante og Las Palmas har blitt umulig å kjøpe billetter til.

Det er bare noen få dager siden Wizz Air gikk ut med meldingen om at de nå skulle gire kraftig opp i Norge igjen etter å ha redusert frekvens og delvis også stanset noen ruter i Norge på grunn av korona-krisen.

Ville satse stort

Selskapet gjorde det kjent at de hadde store planer for Norge, og skrev i en pressemelding at det hadde som ambisjon å tredoble trafikken på det norske innenlandsnettet.

– Nå trapper selskapet opp satsingen etter regjeringens avgjørelse om ikke lenger å fraråde innenlandsreiser, het det.

Lav etterspørsel som følge av pandemien har gjort at det har vært liten reiseaktivitet, også innenriks i Norge, men nå skulle selskapet satse stort igjen.

Wizz Air har operert 15 ruter i Norge, og kom i gang med sin overraskende norske satsing i november. Da var konkurransebildet i Norge helt annerledes enn i dag:

Fire aktører

Norwegian kjempet for livet og hadde redusert sine ruteaktiviteter i Norge. Og da Wizz Air jobbet med sine planer for å ta opp kampen med SAS og Norwegian på innenriks, var heller ikke satsingen til det nye norske lavprisselskapet Flyr, blitt kjent.

Plutselig var det ikke to, men fire aktører, på hovedrutene i Norge. Mange observatører har ment at dette var minst ett for mye, men få ville satse penger på at Wizz air skulle trekke seg ut.

Selskapet er, i motsetning til de fleste andre selskaper, i en meget solid finansiell situasjon og har stor krigskasse for å holdet det gående med en langvarig konkurranse.

Wizz Air har fått kraftig kritikk fra flere hold i Norge på grunn av fraværet av tariffavtaler for de ansatte.