«SAS slipper unna en norsk utmattelses-kamp»

Den danske analytikeren mener SAS kan puste lettet ut etter at Wizz Air har besluttet å trekke seg ut av norsk innenriks. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den danske flyanalytikeren Jacob Pedersen mener SAS kan prise seg lykkelig over at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air forsvinner fra norsk innenriks om mindre enn to uker. – SAS slipper en langvarig utmattelseskamp i Norge, mener den erfarne analytikeren.

I en vurdering om SAS skriver Pedersen denne uken at en enklere konkurranse-situasjon for SAS vil vedvare i Norge inntil det eventuelt viser seg at «Ryanair vil benytte seg av Wizz Airs reduksjon for å gjøre en inntreden i Norge.»

Kan puste ut

Analysen kommer etter at Wizz Air sist helg overraskende meldte at selskapet stanser alle sine 15 innlandsruter i Norge etter sju måneders drift. Selskapet skyldte på lav lønnsomhet og vanskelige konkurransevilkår.

Nå mener Pedersen at SAS kan puste lettet ut, selv om konkurransen fremover fremdeles ikke blir enkel i Norge:

De vil konkurrere mot Norwegian, det nye lavprisselskapet Flyr, Widerøe og kommende langdistanseselskap Norse Atlantic Airways, hvor Bjørn Kjos er en av investorene.

Redusere tap

– Det er fortsatt lagt opp til en intens konkurranse, men SAS vil unnslippe for det som på forhånd lignet en utmattelseskamp i Norge, mener Pedersen.

Han mener Wizz Air var klar for å skape en intens konkurranse i Norge via sine ultralave billettpriser.

– Det ser ut til at SAS unngår denne konkurransen her og nå, og det er en kjærkommen hjelp i selskapets innsats for å redusere tap og på sikt prøve å skape overskudd, mener han.

Vant til konkurranse

Hos SAS sier pressesjef John Eckhoff at selskapet ikke frykter spesielt konkurranse fra lavprisselskaper:

-Vi har lenge vært i direkte konkurranse mot lavprisselskaper på 70 prosent av rutene våre. Der det er kommersielt grunnlag for det, vil det alltid være konkurranse. Det er ingen grunn til å tro at drivbare ruter som en aktør legger ned, ikke overtas av andre aktører, sier Eckhoff til flysmart24.

Han sier at SAS er et nettverksselskap som tilbyr et annet produkt enn ultra lavprisselskaper gjør.

– Pris er bare ett av konkurranseelementene. Erfaringsmessig er vi likevel ofte konkurransedyktige også på pris, når du sitter med totalsummen inkludert ulike avgifter og gebyrer. Vi skal fortsatt være det foretrukne selskapet for dem som flyr fra, til og innen Skandinavia med et rutetilbud som er tilpasset behovet til skandinaviske reisende, sier Eckhoff.

Venter økt booking

Pedersen skriver at det er all grunn til å tro flybookingene vil ta seg opp de nærmeste månedene. Han viser imidlertid til at antall søk på flybilletter har stabilisert seg på et lavere nivå enn før, men at det er optimistiske toner fra flyselskapene.

– Kommentarene fra flere flyselskaper indikerer at etterspørselen etter billetter på feriedestinasjoner er veldig høy. Det indikerer, som forventet, en opphopet reiselyst i deler av befolkningen. Det vil være viktig for å gjenopprette trafikken i løpet av sommeren, mener Pedersen.