Salget eksploderer – må fly Syden-gjester med jumbojet

Det en store dimensjoner over Lufthansas 747-8 som skal brukes på korte turer mellom Tyskland og Mallorca. Foto: Lufthansa

Salget av feriereiser til Syden går så det gviner i deler av Europa som har åpnet for dette. I det tyske markedet har etterspørselen vært så stor at Lufthansa velger å sette inn en Boeing 747 jumbojet for å få med flest mulig passasjerer.

Nordmenn som har fløyet charterfly til Syden vil kunne skrive under på at den opplevelsen har vært en prøvelse opp gjennom tidene med trange og gamle fly. Dagens charterfly fremstår i så måte som langt bedre.

De som reiser med rutefly har nå en spesiell overraskelse i vente.

Lufthansa har nå bestemt seg for å sette inn langdistansefly i Syden-trafikken. Jumbojeten er en flygigant som har et tilbud som normalt er fjernt fra det man finner i denne type trafikk, med første klasse og to etasjer.

Denne store flytypen settes inn fordi flytypen selskapet normalt bruker på turene til Palma, kort- og mellomdistanseflyet Airbus A321, ikke stort nok.

Superkjendis

Salget av billetter til den spanske ferieøya Mallorca har eksplodert og økt med 25 ganger i forhold til før.

For å kunne ta med så mange solturister som mulig, har selskapet besluttet å sette inn Boeing 747-8 på enkelte avganger. Den har plass til i alt 364 passasjerer, og vil bli satt inn på helgeavganger fra Frankfurt.

Jumboen er den største flytypen Lufthansa bruker for tiden, skriver selskapet i en melding til markedet.

På andre avganger vurderer selskapet å bruke selve «superkjendisen» blant langdistansefly, Airbus A350. Den har 293 og vil fly fra München. Dette er den samme langdistanse-flytypen som SAS nå satser på å fase inn.

Oppgradert

For de som skal reise med Lufthansa blir det derimot en spesielt fine tur når de får reise med jumbojeten. Disse flyene er utstyrt med første klasse, og der havner noen som har bestilt seg en oppgradert billett på den langt mindre fasjonable og opprinnelige flytypen.

Flottere blir det også for de økonomiklasse-reisende som kommer til å bli oppgardert til premiumdelen av økonomi-klassen, som gir langt bedre komfort enn de vanlige billigsetene.

Norske turister

Også norske solturister har fått oppleve langdistansefly på Syden-turer, som har gitt en bedre flyopplevelse for noen heldige.

Norwegian har brukt sine tidligere Boeing 787 Dreamliner-fly på slike ruter, i tillegg til at både Airbus A380 – verdens største passasjerfly – og Boeing 747 har vært satt inn på ferie-ruter fra Norge.

På Mallorca er turistindustrien svært glade over at turister fra Skandinavia og Tyskland kan fylle opp de mange ledige hotell-sengene. Tyskerne er blant de største turistgruppene på øya, sammen med britene.

Håper på redning

De populære øya har vært knallhardt truffet av turistkrisen som korona-viruset har ført til.

Nå har trafikken tatt seg gradvis opp igjen fordi smitteomfanget på øya har utviklet seg svært positiv de seneste månedene og ukene, og mange smittevern-tiltak har blitt lettet på.

Det har skapt ny reisefeber, og den har reiseselskapene og flyselskapene nå kastet seg på.

Forrige helg ble bl.a. portforbudet opphevet på øya.