På neste Syden-tur er nordmenn sugne på luksus

Nordmenn kjøper dyrere feriereiser enn dansker, og swim out basseng er ofte et selvsagt krav. Her fra Meloneras. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Mange nordmenn har penger på bok etter måneder med knappe handlemuligheter. Det merker ikke minst reise-selskapene. De som kjøper ferieturer nå, skal ha aller beste komfort og standard – koste hva det koste vil. Jo nærmere luksus, dess bedre.

Hos et av de tre store pakkereiseselskapene i Norge, TUI, er det ikke tvil om hvilken trend som er mest tydelig nå i dette markedet:

– Vi ser at nordmenn bruker vesentlig mer på ferien sin nå enn det som er normalt for slikt salg, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren i TUI til flysmart24.

Opp enda et hakk

Hun forteller at TUI vanligvis ville vi solgt et mye bredere produktspekter enn selskapet gjør akkurat nå.

– Vi selger færre to- og tre-stjerners hoteller og flere fra fire stjerner og opp, sier Aspengren.

Nå er fenomenet med nordmenn som kjøper seg høy standard på ferieturen ikke helt ny. Det som er nytt, sier Aspengren, er at vi nå legger listen enda noen hakk høyere enn før:

«Eget basseng» og romservice døgnet rundt

– Ja, mye tyder på at når vi først skal ut å reise nå så vil vi virkelig ha det beste. Vi skal ha swim-out rom, 24 timers romservice og høy hotellstandard, sier hun.

Swim-out rom er når man kan gå rett fra terrassen på rommet og ned i et nærmest privat basseng som er tilgjengelig for bare noen få av de nærmeste rommene.

Her skiller nordmenn seg også fra det som er normalt for svensker og dansker å gjøre. Mens disse holder mer igjen på kostnadene og lar pris styre valg av hotellstandard og flybestilling, er nordmenn med rundhåndet:

Bedre flykomfort

– På nordisk nivå så skiller Norge seg veldig klart ut hva gjelder denne trenden. Danmark for eksempel er mye mer drevet av pris enn det vi er, der selges en helt annen miks av hoteller enn her hos oss akkurat nå, sier Aspengren.

Også hos Ving er tendensen med dyrere ferier fremover merkbar:

– Folk kjøper dyrere hoteller, og også gjerne opp til bedre komfort også på flyene, sier Norge-sjef hos Ving, Marie-Anne Zachrisson.

Ser det an

Pakkereise-operatørene håper å komme i gang med å sende gjester til Middelhavet igjen i juli måned, men legger opp til et begrenset tilbud fordi man antar at mange vil vente og se smitteutviklingen an før man reiser.

Fra sensommeren av vil trafikken ta seg merkbart opp, og stige igjen utover høsten.

Kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise sier at det er helt tydelig et kraftig oppsving fra høsten av. Selskapet formidler reiser for alle de fleste aktørene også innen pakkereiser.

– Reiser til utlandet tar av fra september, sier Berge til flysmart24.