Snipp, snapp, snute og snart klart for nytt flykapittel

Søndag kveld avslutter Wizz Air sin innsats på norsk innenriks, etter vel sju måneders drift. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Airs kom til Norge for å slå seg opp på norsk innenriks. Slik gikk det ikke. Søndag er det snipp, snapp, snute for ungarerne. For norske flykunder starter et nytt kapittel senere denne måneden når Flyr er på vingene.

Flyet over disse linjene var en av de siste Wizz Air-avgangene på norsk innenriks.

Flyet hadde kurs fra Gardermoen til Bergen. Så var det en rundtur senere på dagen til Stavanger før det avsluttet med en kveldstur til Tromsø.

To tilbake

Derfra skulle flyet etter planen lande på Oslo Lufthavn klokken 23.20, men kom nesten en halv time tidligere. Da flyet tok bakken, betød det at sju måneders innsats på norsk innenriks var over. Flyet returnerte til Polen mandag morgen.

For norske flykunder betyr det at alt har rykket et steg tilbake og at 15 flyruter plutselig er borte. Nå er det igjen bare to konkurrenter på norsk innenriks, SAS og Norwegian.

Så lenge det varer. For om vel et par uker, ruller det nye norske flyselskapet Flyr i gang sine operasjoner i Norge. Det starter med en rundtur fra Oslo Lufthavn og Tromsø klokken 11.35. Det blir en flying start, første avgang ligger ute som utsolgt på nettet.

Til Middelhavet

Så, de neste dagene, starter oppbyggingen av neste etappe på rutekartet som blir Bodø og Harstad/Narvik, bedre kjent som Evenes. Så tar oppbyggingen en pause, før neste trinn innføres.

Det omfatter ruter fra Gardermoen til Bergen og Trondheim som starter 16. august, mens det fra 21. august blir mulig å reise med Flyr til populære destinasjoner rundt Middelhavet som Malaga, Alicante og Nice.

Flyrs inntreden er så langt for beskjeden til at den kommer til å ta nattesøvnen av sjefene i SAS og Norwegian denne sommeren, tror flyekspert:

Fortsatt synlig

– Flyr har inntil videre en liten produksjon som ikke vil påvirke prisbildet. Det kan det endre seg om Flyr speeder opp med å sette inn flere fly, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til flysmart24.

Når Wizz Air trekker seg tilbake fra de rene innenriksrutene, betyr det slett ikke at selskapet blir usynlig i Norge. Fortsatt vil det fly inn til norske destinasjoner fra sine utenlandske baser til Oslo, Sandefjord Torp og alle flyplassene langs hele kysten hvor det har ruter.

At selskapet ikke ligger på latsiden med nye Norge-ruter fikk vi et bevis for denne uken. Mens det pakker ned på innenriks, kommer den med nyheten om enda en ny rute til Norge – denne gangen mellom Gdansk og Evenes.