Full charterstopp i over et år – nå vil de ha lettelser

Reiseselskapene håper på lettelser slik at Syden-trafikken kan ta til igjen. Her fra Las Palmas. Foto: Knut-Erik Mikalsen

En av de bransjene i Norge som har vært lengst og vedvarende rammet av korona-tiltakene, er charterselskapene som lever av å sende nordmenn til sol og varme i Syden. Nå vil de ha lettelser for å kunne komme i gang igjen etter over et år uten en eneste kunde.

Situasjonen er nitrist og dramatisk. Landets største reisearrangør, Ving, har ikke sendt av gårde en feriegjest på over 15 måneder.

Et annet av charterselskapene, TUI, har ikke hatt reisende siden sensommeren i fjor:

– Våre to siste fly landet på norsk jord fra Kreta og Rhodos den 23. august 2020, så den 18 juni markerer 329 dager siden vi var i luften sist, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren i TUI til flysmart24.

Holder pusten

Regjeringens gjenåpningsplan har tidligere varslet lettelser i reiser i kommende fase hvor Solberg tidligere har sagt «vil åpne for mer utenlandsreiser.» I Danmark er det full igjen fart i Syden-trafikken, det samme med Sverige. I Norge er det fortsatt full stans.

Fokuset på denne delen av reisebransjen har vært begrenset. Mens kameralyset har vært rettet mot skjenkebransjen og reiseliv inn til Norge, er det knapt noen som har vært opptatt av charternæringen.

Det håper Norge-sjefen for Ving, Marie-Anne Zachrisson, det skal bli endring på. Hun forventer at statsminister Erna Solberg (H) har lettelser i reiserestriksjonene for feriereise-bransjen med seg når hun møter pressen i dag klokken 13.

I likhet med resten av bransjen holder hun pusten, og håper at de ikke skal bli skuffet nok en gang.

Første avgang klar

– Ja, nå håper vi på gode nyheter slik at vi i Ving kan komme i gang med våre flyvninger med Sunclass Airlines. Det tror jeg mange av våre kunder også er spent på, sier Zachrisson til flysmart24 – timer før Solberg skal fortelle hvilke lettelser som kommer.

Ving har, som sine norske konkurrenter, måttet utsette sesongstarten gang på gang på gang.

Nå er den skjøvet til 14. juli, og det er en avgang til Gran Canaria fra Oslo Lufthavn. Ving har ikke hatt gjesteaktivitet siden mars i fjor da pandemien lammet alt av reise.

Dette ønsker Ving

Selskapet har vært nødt til å få tilført driftsmidler fra sine eiere for klare å holde det gående så lenge uten inntekter, men med store faste utgifter.

– Jeg forventer at norske myndigheter i større grad tilpasser norske reiseråd og restriksjoner til EUs anbefalinger. Dermed bør vi kunne forvente større muligheter til å reise utenlands igjen etter 1. juli. Jeg ønsker at grensene for smittemåling blir høyere enn de 25 pr. 100.000 vi har i dag og at målingene i større grad skjer på regionsnivå også i Europa. Til sist håper jeg de presenterer en god plan for hvordan mange nordmenn skal få mulighet å teste seg gratis, sier Zachrisson.

Sikker reise

Hos konkurrenten TUI er mulig oppstart satt til 17. juli med fly til Mallorca og Rhodos, også det etter å ha utsatt datoen en rekke ganger i henhold til et reiseråd som blir forlenget hver måned. Dagen etter planlegges avgang til Kreta.

Nå håper TUI at turen for lettelser kan komme for reiselivet ut av Norge:

– Vi er klare! Vi er naturligvis opptatt av å gjøre en oppstart på en god og trygg måte, og vi reiser kun dersom UD gir grønt lys. Vi har gode erfaringer fra andre land og vi vet at reiser kan gjennomføres på en sikker og god måte, sier Nora Aspengren.

Hun sier at TUI har store forhåpninger til dagens pressekonferanse.

– Vi krysser fingrene for at de vil komme med mer informasjon om utenlandsreiser og reiseråd. Det er jo det vi ønsker oss, noe mer forutsigbarhet for kundene våre og for oss, sier hun.