SAS skal ha nye fly – kan bli en Widerøe-kopi

Widerøe har valgt brasilianske Embraer 190-E2 som sitt jetfly. Nå kan SAS også velge Embraer, men en litt annen utgave enn Widerøe. Foto: Aviacao Brasil

SAS er på jakt etter en flytype som kan erstatte de aldrende Boeing 737-700 flyene. Valget kan bli brasiliansk og en flytype som Widerøe allerede har satset på. – I så fall et godt valg, mener flyekspert Christian Kamhaug.

De nye flyene skal brukes på kort- og mellomdistanseruter, og et aktuelt alternativ heter Embraer E195 og er en variant av de nye jetflyene som Widerøe operer tre av.

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til flysmart24 at selskapet nå vurderer hvilken flyflåte det skal ha, og har inngått en intensjonsavtale om «et lite antall Embraer E195.»

Klar om få måneder

Den danske reise- og flynettstedet Check-in.dk har publisert en sak som konkluderer med at valget er avgjort og at det vil bli Embraer E195. Selskapet vil ta flytypen i bruk om seks til ni måneder.

SAS’ offisielle melding er ikke like klar, og Eckhoff sier dette om valget selskapet står overfor:

– Størrelsen på de forskjellige delene av SAS er, og vil være, avhengig av hvordan markedet utvikler seg i fremtiden. Vi vurderer forskjellige alternativer når det gjelder flåten vi skal i fremtiden, skriver han i en epost.

Han bekrefter at SAS har signert en intensjonsavtale (LOI) om det han omtaler som «et lite antall Embraer E195 som en attraktiv flytype.»

Uten midtsete

– Vi regner med å ha nye kort og mellomdistansefly på plass i egen regi neste vår. Gitt markedsusikkerheten er det ennå ikke mulig å ta langsiktige beslutninger angående flyflåten, sier han.

Valget for SAS har angivelig stått mellom Embraer og den europeiske flyfabrikkens Airbus A220.

Skulle SAS til slutt likevel velge Embraer 195 vil publikum få en god flyopplevelse, forsikrer Christan Kamhaug – flynerd og som står bak podcasten Flypodden.

Han har bl.a. 13 år bak seg som ansatt i luftfarten.

Han tror publikum har mye å glede seg over hvis Embraer-flyet skulle bli SAS’ endelige valg:

Åpen og luftig

– Embraers E-jets er veldig gode fly for passasjerene. Jeg har fløyet dem med både Lufthansa og United Airlines, men dessverre ikke fått testet Widerøes ennå. Det er god plass om bord. Kabinen er åpen og luftig. Den er innredet med 2 og 2 seter uten midtseter. Selv om det er en «regional jet» får du følelsen av å fly noe større, sier Kamhaug til flysmart24.

Han sier at flytypen også har god rekkevidde:

– Ja, den kan jo dekke hele Europa. Det åpner for flere lange, men tynne ruter. Den har vært super i f.eks. USA. Sist jeg fløy Embraer på amerikansk innenriks var det fra Washington til Austin. Det er en rute som det aktuelle flyselskapet, United Airlines, neppe hadde fløyet direkte med større maskiner, sier Kamhaug.

Selv håper han på Oslo-Lanzarote direkte.

Godt fornøyd

Widerøe fikk sitt første fly av typen Embraer i 2018. Selskapet var lanseringskunde for typen Embraer 190-E2.

«Veldig gode fly for passasjerene»

Christian Kamhaug. Foto: Privat

Widerøe har brukt det på lange norske innenriksruter som eksempelvis på rutene fra Bergen til Bodø og Tromsø, men også på utenriksruter. Sist nå til Alicante og London Heathrow.

Selskapet har sagt seg veldig godt fornøyd med flytypen, og har uttalt mål om å øke antallet fly fra dagens tre til i første omgang seks.

Selskapet bygger seg kraftig opp på Bergen lufthavn Flesland, og her har Embraer en nøkkelrolle.