Satt på bakken etter ulykker – nå velger Flyr Max-flyet

Det nye norske flyselskapet Flyr skal nå få Max-flyet fra Boeing inn i flåten. Foto: Flyr

I to år var alle fly av typen Boeing 737 8 Max satt på bakken av luftfartsmyndighetene verden over på grunn av to ulykker som krevde 346 liv. Nå har Flyr bestilt seks fly av ulykkesfly-typen.

Når Flyr nå informerer om at selskapet har bestilt flyene for innleie, bruker ikke selskapet selv typebetegnelsen Max om de nye flyene. Boeing selv omtaler det som Boeing 737 Max på sine hjemmesider.

Flyr omtaler flytypen som «nyeste generasjon 737-fly fra Boeing», og som Boeing 737 8. Flyr får de første flyene, som er fabrikknye fra Boeing, allerede første halvdel av neste år.

Involvert i to katastrofer

Dette er imidlertid Max-flyet, som har vært svært omstridt siden de to ulykkene med den samme flytypen i 2018 og 2019.

De to ulykkene viste seg å skyldes en programvare som fikk flyene til å vende brått nedover under bratt oppstigning.

Etter at Max-flyene var utsatt for de to fatale ulykkene, ble det forbudt å fly med flytypen globalt fra 2019 og var det i to år. Inntil Boeing klarte å forbedre sikkerheten slik at tilsynsmyndighetene både i USA og Europa tillot at det ble satt inn i trafikk igjen.

Da hadde mange selskap avbestilt Max-flyene. Selskap som senere likevel tok flytypen i bruk igjen, tillot kundene å velge andre avganger hvis Max-flytypen dukket opp på deres flyvning.

Det har imidlertid også kommet mange nye bestillinger etter at den ble godkjent igjen for kommersiell bruk.

Sikkerhetskrav

Flysmart24 har spurt Flyr om selskap frykter negative reaksjoner fra kundene over valg av flytype, og hvorfor selskapet ikke bruker Max-betegnelsen om flyet.

Selskapets kommunikasjonsdirektør Anita Svanes sier at selskapet ikke frykter reaksjoner:

– Avtalen gjelder fabrikknye fly fra Boeing, som ivaretar alle nødvendige sikkerhetskrav. Boeing har i løpet av de siste årene hatt tidenes mest omfattende utviklingsprogram av 737-8. Flytypen er godkjent både av europeiske og internasjonale luftfartsmyndigheter, og flytypen er også resertifisert av EASA. Alle modifikasjoner som ble pålagt for resertifiseringen av europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) er utført på fabrikknye fly, ser Svanes.

Hun sier at Max-navnet er utelatt fordi hun mener Boeing ikke bruker det.

Kundenes ønske

Flyr-sjefen forklarer valget av Max-flyene, og peker på de miljømessige sidene ved flytypen:

– Beslutningen om å velge nyeste generasjon fabrikknye Boeing-fly er helt i tråd med myndighetenes mål om en mer bærekraftig utvikling av norsk luftfart.  Samtidig er vi glade for å levere på kundenes ønske om å fly de nyeste flyene med de laveste utslippene, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

Hun peker på at den den nye flytypen i snitt bidrar med en utslippsbesparelse på opp mot 14 prosent sammenlignet med tidligere modeller.

Det ligger også i avtalen en opsjon om ytterligere fire fly med levering i 2023.

I en pressemelding selskapet har sendt ut heter det også at både Kabinforeningen og Pilotforeningen er positive til valget av ny flytype.

Ansatte fornøyd

– Dette er et bra og riktig valg for fremtiden, både ut fra et operasjonelt og miljømessig perspektiv, sier Espen Poulsen i Flyrs pilotforening. Rapporter fra pilotkolleger gjennom IFALPA (det internasjonale flygerforbundet), gjør at vi gleder oss til å fly denne nye flytypen, sier Poulsen.

– Både fra et kunde- og ansattperspektiv har disse nye flyene klare fordeler, ikke minst på grunn av lavere støy om bord og bedre kabinmiljø, sier Robin Dybvik fra Flyr kabinforening.

Flyr opererer i dag kun med flytypen Boeing 737-800, som Norwegian utelukkende bruker. Da Norwegian gjennomgikk sin omstrukturering tidligere i år, valgte selskapet bort Max-flyene sine.

Konsernsjef Geir Karlsen har senere sagt at flytypen kan komme tilbake i Norwegians flå etter hvert, og at det var behovet for å ha en enhetsflåte av Boeing 737-800 som gjorde at flytypen ble valgt bort.