Flyr optimistisk: – Flere reisende og mye skryt for service

Det nye norske flyselskapet Flyr, her fotografert på Bergen Lufthavn, er optimistisk etter en tøff start. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Til tross for en tøff start med korona-restriksjoner og lavere etterspørsel enn forventet, mener ledelsen i det nye norske flyselskapet Flyr at de nå har en god trafikkutvikling. Selskapets ledelse sier det er klart for å satse i den neste fase.

– Etter gjenåpningen av samfunnet i september har etterspørselen og inntektene økt betydelig mot slutten av kvartalet. Tilbakemeldingene fra kundene har vært svært gode, skriver selskapet i en pressemelding torsdag.

Selskapet åpner nye ruter på løpende bånd, og sist ute var nye ruter fra Oslo til Las Palmas, Berlin, Barcelona og Brussel.

Flere reisende

Selskapet la frem et underskudd i siste kvartal, men sier at stadig flere reiser med selskapets fly. De merket en sterk vekst i etterspørsel etter full gjenåpning av samfunnet i slutten av september.

Flyr fikk et resultat før skatt på minus 162,3 millioner kroner siste kvartal, og har nylig bestemt seg for å hente inn 250 millioner i ny driftskapital for vintersesongen.

Selskapets sjef, Tonje Wikstrøm Frislid, sa under presentasjonen at resultatene så langt bærer preg av at selskapet har vært i drift i bare fire måneder, og ba om tålmodighet når det gjelder hvilke resultater som er mulige å oppnå på så kort tid.

Analytiker: Vil se resultater

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir har tro på at selskapet skal kunne vise til bedre resultater etter hvert:

– Det blir en tøff tid for Flyr gjennom vintersesongen fra november til mars, men det tror jeg Flyr klarer å komme seg igjennom. Det kommer til å tære på likviditeten, men selskapets ledelse er trygg på at det ikke blir behov for å hente mer kapital fremover enn de 250 million i den kommende emisjonen. Nå vil Flyr fokusere mer på ferie- og fritidsdestinasjoner utenlands. Det tror jeg vi vil se resultater på fra midten av desember, sier Elnæs til flysmart24.

Tingene går allerede den riktige veien, forsikrer Flyr:

I oktober hadde man en fyllingsgrad på 61 prosent. Det betyr konkret at seks av ti seter var solgt.

Bedre kjent

– Den viktigste faktoren er at vi får massevis av gode tilbakemeldinger fra de reisende. Etterspørselen i markedet har sakte forbedret seg, og at Flyr har klart å posisjonere produktet vårt godt i markedet, mener Wikstrøm Frislid.

Flyr har hatt en tøff jobb med å etablere seg i et historisk svakt marked som følge av korona-pandmeien, og ikke minst gjøre navnet kjent blant det reisende publikum.

Det erkjenner Frislid, men er optimsitisk:

Får skryt

– Vårt topp moderne bestillingssystem leverer som lovet en enkel og brukervennlig kundeopplevelse. Kjennskapen til merkenavnet vårt vokser, og ikke minst har vi levert førsteklasses på punktlighet, sier hun.

Billettsalget øker, fortalte hun da hun presenterte resultatet torsdag. Selskapet fraktet i overkant av 100 000 reisende i tredje kvartal.

Hun sa at utviklingen er på linje med de forventningene de hadde før de startet opp sin virksomhet i juni.

Hun forteller at selskapet også får mye skryt for servicen om bord, og at dette er en stor oppmuntring for selskapet når det skal satse videre i det norske markedet.

Får flere fly

Flyrs fokus vil fortsatt være det norske markedet, med ruter innenlands og til nordmenns mest etterspurte destinasjoner i utlandet.

Selskapet har i dag fire fly i drift, men skal øke med enda et fly innen utgangen av året. Det har også bestilt seks nye Boeing 737 8 Max-fly, og det første skal leveres om få måneder.

I løpet av neste år skal selskapet være oppe i 12-18 fly, ble det fortalt på presentasjonen torsdag.