«Passasjeravgiften bør fjernes for hele neste år»

Sjefen for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener passasjeravgiften bør skrotes for hele året 2022. Foto: NHO

Regjeringen har bestemt at passasjeravgiften på fly skal fjernes i januar, februar og mars neste år. Dette som et hjelpetiltak overfor luftfarten som følge av de uoversiktlige konsekvensene av smittesituasjonen.

– Dette er et steg i riktig retning, men dessverre ikke nok, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, til flysmart24.

Han mener avgiften bør fjernes for hele neste år. Lothe frykter et dårligere flytilbud som følge av det økte avgiftspresset på næringen.

Har skapt ny uro

Situasjonen for luftfarten er vanskelig. Fra før av var den kraftige økningen i delta-varianten av covid-19 årsaken til at etterspørselen etter flybilletter har falt.

Nå har den nye varianten, omikron, ført til en enda større usikkerhet.

Det smitter over på folks reiselyst:

– Trafikksvikten er ennå stor, og får seg nå en ytterligere knekk som følge av nye smitteverntiltak. I våre øyne bør avgiften i hvert fall fjernes for neste år. Det tror vi kan bidra til å sikre arbeidsplasser og bygge opp flytilbudet, og dempe de økonomiske skadevirkningene for bransjen, sier Lothe.

Vil ikke fjerne

Avgiften ble fjernet som et akutt-tiltak overfor luftfarten da korona-viruset førte til nedstengt Norge i mars 2020.

Etter som krisen fortsatte ble den også fjernet for 2021, men den avgåtte Erna Solberg-regjeringen la opp til at den skulle gjeninnføres fra 2022.

Dette endret ikke den nye regjeringen i sin tilleggsproposisjon i høst. Det til tross for at begge regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, i opposisjon kritiserte avgiften sterkt.

Når regjeringen nå forlenger perioden de reisende slipper å betale denne avgiften, er det ingen planer om å fjerne den.

Ingen endringer

Statssekretær Lars Vangen i Finansdepartementet bekrefter overfor flysmart24 at regjeringen ikke har noen planer om å skrote avgiften ut over de tre første månedene av neste år:

– Avgiften ble midlertidig opphevet for 2020 og 2021, som en lettelse for flyselskapene under pandemien. Solberg-regjeringen foreslo å gjeninnføre avgiften for 2022, og det er ikke gjort noen endringer på området i tilleggsnummeret. For å styrke flytilbudet på kortbanenettet og få ned utslippene fra luftfarten, sier regjeringen i Hurdalsplattformen at vi vil ta initiativ til å gjøre endringer i dagens flypassasjeravgift med en avgift som har reell klimaeffekt og bedre geografisk profil, skriver Vangen i en epost til flysmart24.

Oppgitt

NHO Luftfart-sjef Lothe er oppgitt over ar avgiften skal tilbake i løpet av neste år:

– Vi har forsøkt å forklare at det er fullstendig feil å gjeninnføre en flypassasjeravgift på nesten 2 milliarder kroner når bransjen har tapt enormt med penger og markedet er langt unna en «ny normal». Så langt har vårt budskap falt for døve ører, sier han.

Lothe mener at gjeninnføring av flypassasjeravgiften, i tillegg til økt moms og CO2 avgift, vil gi et dyrere og dårligere transporttilbud – spesielt i distriktene i Norge.

– Milliarder i økte avgifter – midt i en krise – må betales av noen. Dette vil også koste mange arbeidsplasser, og det er ganske fortvilende at regjeringen er fullstendig handlingslammet og ikke fremmer noen kompensasjonstiltak i en situasjon med inngripende smitteverntiltak i samfunnet, sier han.

PS: Etter forhandlinger i Stortinget er det, etter at denne saken ble skrevet, blitt enighet om å fjerne avgiften frem til 1. juli.