Fikk sms fra SAS – reagerer kraftig på innholdet

Denne sms'en fra SAS fikk Oslo-mannen til å frykte det verste for sin kommende tur til USA. Foto: SAS/faksimile

Da SAS-passasjeren fikk en tekstmelding med det han oppfattet som et dramatisk innhold, regnet han med at turen fra Oslo til Miami ville bli umulig å gjennomføre på grunn av den nye korona-bølgen. Så viste det seg at sms’en var feil. Nå beklager SAS tabben.

SAS får mye pepper for sin kundeservice for tiden. Her kommer en til, fra en Oslo-mann som reiser til Florida flere ganger i året. Han og familien benytter helst non stop-ruten fra Oslo til Miami.

Det er raskeste vei og han kan slippe å tenke på å skulle rekke nytt fly ved mellomlanding. Dessuten trenger han bare å forholde seg til én korona-bestemmelse – den han må innfri for å slippe inn i USA.

Skvatt i stolen

Derfor forteller han at han skvatt i stolen da det en ettermiddag for et par dager siden tikket inn en sms fra SAS om nok en flytur med SAS til Florida, en tur som skal skje om noen uker.

– Sms’en fortalte at dette var en viktig melding til meg. Avgangen var blitt tatt bort, og at SAS ikke kunne finne noen annen avgang som passet for meg. Derfor hadde det ikke vært mulig å booke meg om. De ba meg ta kontakt snarest, forteller mannen til flysmart24.

Da regnet han med at hele ferien, som han hadde gledet seg lenge til, plutselig måtte planlegges helt på nytt, og tvinge ham til å finne mindre attraktive løsninger.

– Denne reisen skal jeg ikke gjøre bare for meg selv, men skulle gå inn i et opplegg sammen med andre personer, forteller han.

Lettet, men også sint

Han kontaktet straks SAS slik han ble bedt om, selv om han regnet det som opplagt at han bare ville få beskjed om at turen var kansellert og at de ikke kunne hjelpe ham.

– Jeg satt i telefonen i over en time før jeg fikk svar. Jeg følte at jeg måtte få en løsning raskt for å finne alternativer. Da jeg fikk svar hos SAS og beskjed om hva som var galt ble jeg både lettet men samtidig også temmelig frustrert, forteller Oslo-mannen.

For på kundesenteret hos SAS kunne de fortelle at det ikke var noen dramatikk å snakke om. Beskjeden var at han på returen om noen uker ville få en 20 minutters forsinkelse i ankomsttiden til Oslo.

Passer dårlig

– Jeg har lest at SAS har problemer med å svare kundene som henvender seg til dem på telefon og elektronisk innen rimelig tid. Da passer det dårlig å lage problemer for seg selv ved å sende ut slike sms’er, sier vedkommende.

Han forteller at han har vært nødt til å kontakte SAS’ alliansepartner United Airlines i forbindelse med sine USA-turer, men kommer frem på telefonen uten å måtte vente.

– SAS har virkelig noe å lære der, sier han.

SAS-feil

Hos SAS beklager man den meldingen mannen fikk. Den skulle han aldri ha fått. Meldingen var en feil.

– SAS har ulike maler for sms som skal sendes ut ved ulike endringer som berører din reise. Ved mindre endringer får kunden beskjed om det og henvises til nettsiden for detaljer. I det aktuelle tilfellet har det dessverre skjedd en feil, og kunden har i stedet fått en SMS som benyttes når det er større endringer og vi ikke finner alternativ booking, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.

Han beklager også lang ventetid på kundesenteret:

– I perioder kan det dessverre være stor pågang og ventetiden på kundeservice vil dermed variere. Vi jobber for å svare raskest mulig, og rekrutterer akkurat nå enda flere medarbeidere, sier han.