Norwegian har bestemt seg for å satse i Sverige nok en gang. Der er konkurransen nå mye tøffere enn da det norske selskapet var der sist. – Prispresset blir stort, advarer svensk flytanalytiker.
Da det norske lavprisselskapet trakk seg tilbake fra svensk flykonkurranse i forbindelse med den økonomiske hestekuren og pandemien, var SAS i virkeligheten tøffeste konkurrent.
Når Norwegian nå har muskler til å satse igjen i det svenske markedet, kommer det nå til å være omringet av andre lavpriskonkurrenter. Konkurransen i det svenske markedet har kanskje aldri vært større enn nå.
Norwegians rykte
Derfor advarer den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson mot at det ikke blir noen «walk in the park» for nordmennene. Han tror likevel at Norwegian er godt rustet:
– Norwegians rykte i Sverige er delt. De har mange tilhengere. Men det er også en sterk lobby som har hengt seg opp i konkursen og ikke er klar over det spektakulære oppsvinget som har gjort Norwegian til et selskap med betydelig lavere kostnader og bedre vilkår enn SAS, sier Ohlsson til flysmart24.
Konkurransesituasjonen foran kommende vår og sommer i Sverige kan skremme hvem som helst, og det i landet som skapte begrepet «flyskam»:
Konkurrenter på alle sider
Et av Europas mest aggressive lavprisselskaper, Ryanair, har kastet seg med full tyngde inn det svenske ferie- og fritidsmarkedet.
Først varslet Ryanair satsing på et 20-talls ruter, også innenriks i Sverige. Så gikk det ikke mange måneder før dette antall var nær doblet, og ble til nesten 40 nye ruter.
Kort tid etterpå kom det et nytt fremstøt: Det Lufthansa-eide lavprisselskapet Eurowings vil også være med på konkurransen og har etter hvert lansert over 20 nye ruter. Selskapet etablerer base med fem fly og satser også på ferie- og fritidsdestinasjoner.
SAS i bunnen
Som om det ikke var nok, har også det spanske lavprisselskapet Vueling varslet opptrapping i både Stockholm og Göteborg.
I bunnen ligger fra før SAS tung inne med sitt enorme rutenett på kryss og tvers i Europa, og blir en knallhard konkurrent for alle de andre aktørene.
Ohlsson mener Norwegian er godt skodd for å kunne lykkes, og at selskapet trenger å fly fra flere land:
– Blant svensker i utlandet har Norwegian et godt rykte. Det er mitt inntrykk. Jeg ble nylig intervjuet av den spanske solkystens avis for svenske innbyggere. De er selvfølgelig veldig fornøyde. De må kanskje ty til mer markedsføring i Sverige. Men jeg tror de trenger å fly fra alle de nordiske landene – som før, sier Ohlsson.
Over 50 ruter
Norwegian gikk ut med sin nyhet om ny base i Sverige forrige uke, og konsernsjef Geir Karlsen har varslet at selskapet mener alvor og har til hensikt å starte mer enn 50 ruter fra den svenske hoveflyplassen.
– Til tross for den økende smittespredningen de siste månedene har vi et positivt syn på kommende sommersesong og har derfor bygget opp vårt rutenett fra Arlanda med 54 direktedestinasjoner i forkant av sesongen, sier Karlsen.
Han fremholder Arlanda som en av selskapets viktigste flyplasser.
– Med 270 nye ansatte på Arlanda er det med glede vi kan konstatere at Norwegian nå for alvor er tilbake i Sverige igjen, sier Karlsen.