Fikk full erstatning etter flykaoset på USA-turen

Ekteparet Heidi Nesttun Sunde og Lars Andreas Sunde (innfelt) har fått erstatning fra SAS etter at de ble holdt igjen i Sverige på en SAS-mellomlanding i Stockholm. Foto: SAS/Privat

Da de norske USA-reisende ble holdt tilbake i Sverige etter at de hadde fått feil informasjon fra selskapet om krav til korona-test, avviste SAS alt ansvar. Nå har selskapet likevel utbetalt erstatning til reisende som ble rammet.

Utbetalingen skjer etter at flysmart24 fortalte om hendelsen som rammet nordmenn på hjemreise med SAS-fly fra Miami for noen uker siden. De fikk et ublidt møte med det nye og strenge testkravet som Sverige hadde inntil nylig.

Lars Andreas Sunde bekrefter overfor flysmart24 at han og kona Heidi Nesttun Sunde har mottatt 600 euro hver i standard kompensasjon fra SAS. Det utgjør i underkant av 12 000 kroner.

Innførte ny testplikt

Ekteparet gir overfor flysmart24 uttrykk for at de ser på erstatningen som et plaster på såret etter det de omtaler som en guffen opplevelse, og der det endte med at de ble utvist fra Sverige og fulgt av væpnet politi da de reiste hjem til Norge.

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til flysmart24 at saken med de to er avsluttet fra SAS’ side, og han ikke vil kommentere den ytterligere.

De reisende fløy med SAS hem til Norge, og på en avgang som gikk via Stockholm. Det skjedde etter at Sverige hadde innført ny og streng testplikt for innreisende, som måtte forevise negativ korona-test for å slippe inn.

Skulle bare i transitt

Passasjerene fra Miami skulle kun reise i transitt via Arlanda, og sjekket med SAS om de da trengte test. Det sier de at de fikk negativt svar på, både da de var i telefonisk kontakt med kundeservice hos selskapet, samt i innsjekk.

Det viste seg å være feil.

Derfor ble de holdt tilbake av svensk politi på flyplassen, nektet å reise videre fra Arlanda til Gardermoen. Først etter 5,5 timer i Sverige fikk de reise helt hjem.

Kravet til korona-test var absolutt nødvendig også ved gjennomreise.

SAS avviste ansvar

SAS har hele tiden avvist ansvar i saken, og mente at det var passasjerenes egen plikt å sette seg inn i reglene.

Ekteparet Sunde krevde erstatning for å ha kommet mer enn 3,5 timer for sent frem til bestemmelsesstedet. Derfor krevde de kompensasjon etter EUs regulativ som tilsier 600 euro i erstatning på en reise fra USA.

Reisende har krav på en slik standarderstatninger «med mindre flyselskapet godtgjør at forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet,» som det heter i EU-forordning 261/2004.