Nå tar SAS av til nye reisemål med splitter ny flytype

SAS slår til med ny rute, nå til Toronto i Canada. Ruten skal flys med en Airbus A321LR, de to siste bokstavene står for Long Range. Foto: Airbus - Stefan Kruijer

SAS har satset på en ny flytype som selskapet lenge har sagt vil åpne muligheter til å satse på nye og smalere oversjøiske ruter. I dag kom den første nye – til Toronto i Canada.

Det dreier seg om Airbus A321LR-flyet som er mindre enn de tradisjonelle langdistanseflyene. Det skal settes inn på den nye ruten til Nord-Amerika. Den starter fra og med juni.

Dessverre for Oslo blir det kun avganger fra København og Stockholm.

Fjerde størst

Selskapet lanserer ruten med tre avganger i uken fra København og fire fra Stockholm.

Toronto er den største byen i Canada, og er landets kommersielle senter. Antall innbyggere er 2,7 millioner.

– Vi er glade for å kunne starte direkteflyvninger fra Skandinavia til Toronto, og dermed ta det neste skrittet for å styrke nettverket vårt i Nord-Amerika. De nye SAS-rutene vil gjøre det enkelt og praktisk å reise mellom Skandinavia og Canada, sier Karl Sandlund, EVP Commercial i SAS, i en pressemelding.

Tre klasser

Flyene skal ta midt på dagen fra Skandinavia og om ettermiddagen fra Toronto. Det, mener SAS-sjefen, legger til rette for gode forbindelser i begge ender til andre destinasjoner.

Airbus A321LR har i SAS’ utgave tre klasser – business, Plus og økonomi. Dette er det samme som SAS’ andre langdistansefly.

Flyet er utstyrt med tre ekstra drivstofftanker, og har derfor lenger rekkevidde enn standardutgaven A321neo.

Èn midtgang

Men i motsetning til selskapets øvrige langruteflåte er A321 såkalt «narrow body»-fly med kun én midtgang.

Flyet har i alt 157 seter. Det har 22 på business, 12 på Plus og 123 Go, som er SAS’ økonomiklasse.

At det dreier seg om en mindre flytype gir SAS muligheten til å fylle flyet på ruter som ikke er så trafikktunge som de som flys til eksempelvis New York og Los Angeles.