Flyekspert: Krigen i Ukraina kan senke reiselysten

Søkingen etter flybilletter har falt drastisk etter krigsutbruddet i Ukraina. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den russiske krigføringen i Ukraina har allerede ført til et dramatisk fall i bestilling av flybilletter. Nå tror en av Skandinavias ledende flyanalytikere at krigen kan komme til å senke reiselysten.

Det er analysesjefen i danske Sydbank, Jacob Pedersen, som kommer med dette innspillet mandag. Han følger flyselskapet SAS tett.

Selskapet la frem nye trafikktall for februar som Pedersen skriver viser at trafikken bygger seg opp etter at omikron-angrepet ser ut til å være på vei ned.

Falt dramatisk

Nå er det imidlertid en ny fare som truer.

Krigen i Ukraina kan få betydning både nå og de kommende månedene, mener Pedersen.

Forrige uke kunne flysmart24 fortelle om landets ledende reiseportal, Finn Reise, som fikk salget av flybilletter redusert med 25 prosent over natten etter at den russiske invasjonen var et faktum.

Det var ikke en reaksjon som bare kunne merkes i det norske markedet.

På andre tanker

Pedersen tar da utgangspunkt i søkeaktiviteten etter flybilletter på en annen av de store reiseportalene som også nordmenn bruker, Momondo.

He har utslagene også vært kraftige:

– Krigen i Ukraina har satt veldig tydelige spor og har i hvert fall akkurat nå fått danskene på andre tanker. Dermed har søkene etter flyreiser falt markant de siste dagene. Bildet er det samme i Norge – og litt verre i Sverige, skriver Pedersen i sin analyse av SAS-situasjonen.

Prishopp

Den er ikke videre oppløftende:

– SAS-aksjen har falt betydelig de siste ukene. SAS sin nye strategiplan SAS forward har, sammen med planene om en ny kapitalutvidelse, vist SAS sin svake konkurranseevne. Dessuten har krigen i Ukraina ført til kraftige prisøkninger på drivstoff som kan avspore SAS sin inntjeningsforbedring, mener Pedersen.

Han varsler at han vil komme tilbake med en større analyse av SAS’ situasjon i det europeiske luftfartsmarkedet en av de nærmeste dagene.

På vei opp

SAS hadde  946 000 reisende i februar, noen som var en klar forbedring fra januar måned.

Men fortsatt flyr SAS rundt med mange ledige seter, selv om det også her ble en bedring fra årets første måned.

Fyllingsgraden, som angir hvor stor andel av de tilbudte setene som faktisk ble solgt, lå i februar på 58 prosent, mot 49 prosent i januar.