Nekter å følge norsk avgjørelse om flyerstatning

Turkish AIrlines har satt foten ned for å utbetale to erstatninger for samme reise. Foto: Stein Olsen/flickr: stein380

Flyselskaper flest retter seg etter de avgjørelser som blir tatt av den norske flyklagenemnda. Men ikke alltid. Turkish Airlines er et eksempel på det.

Saken dreide seg om et reisefølge på to skulle fly fra Oslo til Amman i Jordan, via Istanbul. To dager på rad ble de rammet av forsinkelser, og kom alt for sent frem til reisemålet.

For det hadde flyklagenemnda i februar avgjort at de hadde krav to erstatninger, på til sammen 18 000 norske kroner.

Én er nok

Nå har flyselskapet, Turkish Airlines, sett på vedtaket. Selskapet går med på å betale en erstatning, men ikke to på samme reise.

Det får holde med én, mener flyselskapet som har gitt flyklagenemnda beskjed om sin avgjørelse med denne påtegningen:

«Turkish Airlines velger delvis å ikke følge nemndas anbefaling, da de mener de ikke plikter å
utbetale to standarderstatninger på samme reise.»

Lavt trykk i dekk

Utgangspunktet var en reise som ble rammet av en rekke uheldige omstendigheter, omtalt av flysmart24. Avreisen ble utsatt et døgn.

Da flyet skulle ta av fra Gardermoen, oppdaget nemlig kapteinen at det var for lite trykk i et av dekkene.

Dekket måtte byttes, og derfor ble avgangen utsatt til neste dag. Mannskap og passasjerer ble innlosjert på hotell. Det betraktet flyklagenemnda som erstatning nummer én.

Forsinket igjen

Etter at de hadde fått byttet dekk, ble neste dags avgang også forsinket. Det innebar at paret ikke rakk sin videreforbindelse fra Istanbul til Amman. Det førte til at de kom for sent frem til reisemålet, noe flyklagenemnda mente også kvalifiserte for en erstatning.

Til sammen dreide det seg om 1 800 euro.

Nå har altså Turkish Airlines satt foten ned for en slik avgjørelse, og sier at det får holde med erstatning for den første forsinkelsen.

Største sum

Den var til gjengjeld den største av de to, på 1 200 euro. Det skulle bli rundt 12 000 norske kroner for reisefølget fra Norge. Den andre delen var på 600 euro.

Dermed ender denne saken slik, etter som vedtakene i flyklagenemnda ikke er juridisk bindende.

Skal klager ta saken videre, må saken bringes inn for rettsapparat som en sivilsak.