Jaget turister hjem – nå vil byen bli shoppingmekka

Mange unge mennesker vender tilbake til Barcelona etter pandemien. Nå skal de fristes til å shoppe - hele uken. Foto: Shutterstock

Da pandemien rammet Europa, ble en av storbyfavorittene for nordmenn så hardt rammet at det ble snakket om at den ble ført 20 år tilbake i tid hva turisme angikk.

Nå har Barcelona lagt en plan for hvordan den skal vinne tilbake turistene: Ved å innføre søndagsåpne butikker, og bli et shoppingmekka i Europa.

Frem til 15. september skal butikker i de mest sentrale deler av byen få anledning til å holde åpent også på søndager, noe næringslivet og turistindustrien håper skal føre til ny oppblomstring av handel og aktivitet i byen.

Shopping-destinasjon

Før pandemien var turisttrykket i byen så heftig at turister opplevde å bli bedt om å reise hjem.

Nå har pipen fått en annen lyd:

Byen ønsker å skille seg ut som en europeisk shoppingdestinasjon, melder den spanske avisen El Periodico som skriver at mange butikker nå vil kaste seg på prosjektet og benytte sjansen til å øke omsetningen etter to år med smalhans.

Verdensledende

Spania er, i likhet med Norge, et av de få land i Europa som ikke har søndagsåpne butikker.

Presidenten i markedsføringsselskapet Barcelona Oberta, Gabriel Jené, sier til avisen at turistnæringen er i ferd med å konsolidere seg og finne tilbake til en mer normal turistaktivitet.

– Dette tiltaket vil bidra til å posisjonere Barcelona som en verdensledende shoppingdestinasjon, mener han.

Endret innstilling

Han maner imidlertid til tålmodighet, og sier at det å bygge opp byen som et reisemål for shopping vil ta mange år fordi turistene ikke endrer vaner fra et år til et annet.

At Barcelona nå bygger seg opp igjen, har endret byens innstilling overfor turistene. Det har blitt andre toner i Barcelona.

Som flysmart24 har skrevet slet Barcelona før pandemien med en betydelig overturisme og med opptil 30 millioner besøkende i året.

Presset ut av byen

Det skapte igjen både miljømessige og økonomiske konsekvenser for innbyggerne.

Mange følte seg presset ut av byen mens pengesterke turister sørget for å innta deres lokale områder, der huseierne heller leide ut sine leiligheter til godt betalende utlendinger fremfor til byens egne innbyggere.

Det førte til sosial uro, og ikke få protester som både rammet turistnæringen generelt og den enkelte turist spesielt.

Direkte aksjoner

Bl.a. ble det sprayet slagord på bygninger i byer, der budskapet var at turistene bare kunne pelle seg hjem. «Tourist go home,» var blant slagordene.

Heller ikke de som søkte mot strendene ble spart for aksjoner. Her kunne intetanende turister bli gjenstand for fysiske protest-aksjoner mens de lå og solte seg.