To nordmenn bak nytt charterfly-tilbud fra neste år

De store flyene fra Sunclass Airlines flyr for Ving. Neste år skal de få selskap fra en langt mindre flytype fly fra det svenske flyselskapet BRA. Foto: Privat

Fra neste år innleder Norges største reisearrangør, Ving, et nytt partnerskap. Det betyr at pakkereise-selskapets charterflytilbud blir litt annerledes og at det blir flere reisemål.

Dette skjer som følge av et nytt samarbeid innen charterbransjen i Norden: Reiseselskapet Ving og det svenske flyselskapet BRA innleder et treårig samarbeid.

Sentralt bak de to selskapene står to norske finanstopper:

Petter Stordalen er en av eierne i Ving-konsernet. Braathens-arvingen Per G. Braathen er sentral i det svenske flyselskapet Braathens Regional Airlines. Det driver ruteflyvning under navnet BRA i Sverige. Braathen er selv slett ikke ukjent med charterbransjen. I mange år var han sjef for det daværende reiseselskapet Saga Solreiser.

Nye reisemål

Avtalen innebærer at BRA, i tillegg til Vings eget flyselskap Sunclass Airlines, blir hovedpartner for Vings og de nordiske søsterflyselskapenes charterflyvninger.

Det vil gjelde fra rundt 30 ulike steder i Danmark, Norge og Sverige og til rundt 10 reisemål rundt Middelhavet.

Fra Norge vil Ving kunne tilby fem reisemål og ni avreiseflyplasser med BRA fra sommeren 2023. Flyvningene vil gjennomføres med jetfly fra BRA som har plass til 145 passasjerer.

Mindre fly

Det innebærer en forandring fra dagens charterfly-tilbud.

For mens selskapets eget charterselskap, Sunclass Airlines, i dag operer med større Airbus-fly som tar fra 212 til 396 reisende, skal Ving fra neste år også fly sine kunder i mindre fly – trolig Airbus A319 – som bare har 145 seter.

Det skal imidlertid ikke svekke tilbudet, lover Ving:

Samme tilbud om bord

Samarbeidet med Braathens Regional Airlines gir oss nye muligheter til å vokse, spesielt på de regionale avreiseflyplassene. På lang sikt betyr de mindre flytypene også at vi kan lansere nye, spennende, mindre reisemål der vårt eget flyselskap i dag ikke kan fly, sier hun.

Ving-investor Petter Stordalen (t.v.) og hovedeier i flyselskapet BRA, Per G. Braathen. Foto: Knut-Erik Mikalsen/BRA

Ving-sjefen lover også at servicetilbudet om bord ikke vil bli annerledes på flyene som blir mindre og har færre seter:

– Kundeopplevelsen vil bli harmonisert med det som Ving allerede tilbyr i sitt eget flyselskap Sunclass Airlines, som servering og salg om bord, sier Zachrisson.

Kjøpe eget biodrivstoff

Hun legger til at BRA også har også klare bærekraftsmål som er helt i tråd med Vings egen strategi. 

– Vårt fulle fokus er å kunne tilby bærekraftige reiser der vi også har mulighet til å vokse og utvide tilbudet vårt, sier Zachrisson.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det er fly av denne type, Airbus A319, som det svenske flyselskapet BRA skal bruke i samarbeidet med Ving fra norske flyplasser neste år. Foto: Hervé Goussé/Airbus

Det nye partnerskapet betyr for også at Vings gjester kan kjøpe biodrivstoff til reiser som gjennomføres med BRA, noe dette flyselskapet har kunnet tilby siden 2018.