Den beste forsikringen mot å tape billett-pengene

De som skal ut og reise med fly denne sommeren gjør lurt i å betale med kredittkort, mener Forbrukerrådet. Foto: Shutterstock

Situasjonen for mange flyselskap er svært utsatt etter to år med pandemi og minimalt med inntekter. Det gir økt fare for å miste billettpengene hvis selskapet skulle buklande økonomisk.

Det fins en enkel forsikring mot å tape billettpengene. For de aller fleste er denne også helt gratis:

Bruk kredittkort når du betaler for billettene. Da er du også sikret mot å tape alle pengene dersom flyselskapet skulle gå konkurs.

Ekstra sikkerhet

– Dersom du betaler med kredittkort, og flyselskapet går konkurs, kan du altså kreve pengene tilbake fra banken som har utstedt kortet. Da vil du få tilbakebetalt utgiftene for flybillettene, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til flysmart24.

Bakgrunnen for at denne muligheten fins er at det er knyttet en ekstra sikkerhet ved kjøp av varer og tjenester på kreditt i finansavtaleloven.

Også ved svindel

Iversen sier at dette innebærer at kunden kan benytte retten til kortreklamasjon i visse tilfeller.

– Du kan benytte deg av kortreklamasjon dersom du ikke får varene eller tjenesten du har bestilt, et arrangement blir avlyst eller en reise blir kansellert. Den gjelder også hvis selgeren går konkurs eller du har blitt svindlet, sier Iversen.

Han sier at det derimot gjelder en begrensning hvis reklamasjonen gjelder en reise.

«Liten skrift»

Kravet til refusjon gjelder i mange tilfeller ikke hele reisen, og derfor er det noe «med liten skrift» her.

– Ja, det er viktig å huske at dersom du har bestilt for eksempel hotell eller leiebil i sammenheng med den ferien, vil du ikke kunne kreve kortreklamasjon fra banken for det selv om flyselskapet går konkurs. Det er kun flybillettene du kan får igjen for, sier Iversen.

Slik krever du refusjon

Så, hvordan går man så frem dersom man mener å ha krav på pengene tilbake?

Iversen har denne oppskriften:

– Hvis du ønsker refusjon fra banken eller kortutsteder må du gjøre følgende: Klag skriftlig, gjerne på epost til banken din. Legg ved dokumentasjon på kjøpet og kontakten din med flyselskapet, sier Iversen.