SAS har satt opp nød-program i tilfelle pilotstreik

I løpet av de nærmeste timene vil det bli avgjort om SAS havner i ny konflikt med noen av sine piloter. Mange avganger vil bli bli kansellert, men slett ikke alle. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I løpet av det nærmeste døgnet vet vi om det bryter ut pilotstreik i SAS Scandinavian Airlines. For å være best mulig rustet på situasjonen har SAS nå satt opp en oversikt som viser det trafikkprogrammet det satser på å gjennomføre.

Det vil kunne skje med piloter som ikke er i konflikt, og som flyr for SAS’ datterselskaper SAS Connect og SAS Link.

I går gikk SAS også ut med tilbud til passasjerer som skal fly de neste dagene om å booke om gratis til senere, for på den måten å unngå en eventuell streik.

Her er flyprogrammet

Streiken kan bryte ut til natten, onsdag den 29. juni. Den vil bli lammende for «det gamle SAS» der pilotene som truer med streik nå, jobber.

Konflikten vil ikke bli total. Derfor har SAS satt opp det flyprogrammet selskapet regner med å kunne gjennomføre.

Programmet finner du ved å klikke på lenkene under. Det er satt opp for hele rutenettet, og du legger inn ditt flynummer og vil finne status for flyvningen straks.

Her kan du sjekke SAS flyprogram onsdag 29. juni. Ved å endre dato og legge reisemål vil man kunne se den aktuelle flyvningen man er ute etter.

Nødprogrammet er satt opp til og med søndag.

Reiseforsikring hjelper ikke

Så, hva skjer hvis pilotene går til streik og man ikke har benyttet seg av muligheten for ombooking, slik SAS tilbyr nå? Hvilke rettigheter har de som har kjøpt billett, men som ikke får benyttet seg av den?

De som håper at reiseforsikringen skal hjelpe dem, får imidlertid alle slike håp slukket av denne meldingen fra Gjensidige:

– Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen, slår selskapet fast.

Tre muligheter

Ifølge landets største reisebyråkonsern, Berg-Hansen, har den med en SAS-billett tre muligheter ved en streik: Ombooking til en flyvning snarest mulig, ombooking til en flyvning på et senere tidspunkt eller refusjon.

Du må ta kontakt med SAS, eller det reisebyrået billetten er kjøpt hos, for å velge den løsningen som passer best.

Ved forrige pilotstreik, i 2019, kunne SAS hjelpe et stort antall reisende ved å booke om til andre selskaper. Denne muligheten er dog mer begrenset i år. Dette fordi mange flyselskap har tatt ned produksjonen i år. Dermed er alternativene ikke så mange som sist.

Dette må du ikke gjøre

Blir du stående på flyplassen i påvente av ny reise, skal flyselskapet sørge for mat og drikke, og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig.

Det er noe du absolutt ikke må gjøre, er ifølge juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet dette:

– Dersom det ser ut til at din flyvning står i fare for å rammes av streiken er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt, sier Iversen. 

Forbrukerrådet anbefaler deg å vente til avgangen eventuelt kanselleres, da har du nemlig svært gode rettigheter og kan, om ønskelig, kreve full refusjon også på de billigste billettene.

Krav på erstatning

EU-domstolen avgjorde i fjor at streik i eget selskapet ikke er forhold som fritar flyselskapene til å betale ut standard-erstatning til de reisende hvis passasjeren kommer mer enn tre timer forsinket frem til sitt reisemål.

Dette gjelder også for de som går flyvingen kansellert , de vil også kunne ha krav på en standardisert økonomisk erstatning. Den retten er hjemlet i EU-forordning 261/2004.

Da er det reisens lengde som avgjør hvor stor kompensasjon du kan ha krav på, fra 250 euro per person til 600 euro per person.