Pilotstreik i SAS – kaos for titusener uten flytilbud

Streik i SAS fra mandag middag. Pilotene har valgt å gå til konflikt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ble fullt sammenbrudd i SAS-meklingen i dag: Pilotene har besluttet å gå til streik. Det betyr at hundrevis av avganger nå blir kansellert.

Det var SAS’ konsernsjef, Anko van der Werff, som selv fortalte om bruddet i meklingen litt før klokken 12.30 i dag, mandag.

Konsekvensen er at mellom 900 og 1 000 piloter i SAS Scandinavia nå er i streik, og at rundt halvparten av selskapets flyavganger vil bli innstilt fra nå av.

SAS lover hjelp

SAS-sjefen var åpenbart rasende over den situasjonen som har oppstått, og la alt ansvar for konflikten på pilotene. Pilotene på sin side hevder at de strakk seg langt for å få til en enighet, men at det ikke var nok.

Toppsjefen i SAS sa at konflikten vil føre til store problemer for titusener av reisende.

– Vi beklager dypt at våre kunder blir berørt av denne streiken, det fører til forsinkelser og kansellerte fly. Vi vet at alle våre passasjerer har lengtet etter sommerferien og har bestilt reiser til seg selv og sine nærmeste. SAS-ansatte jobber hardt for å hjelpe våre kunder som er berørt av denne uheldige situasjonen, sier van der Werff.

Han legger til:

«Ødeleggende»

– En streik på dette tidspunktet er ødeleggende for SAS og setter selskapets fremtid på spill, inkludert jobbene til tusenvis av kolleger. Beslutningen om å gå ut i streik viser uforsiktig oppførsel fra pilotforeningene og en sjokkerende lav forståelse for den kritiske situasjonen SAS befinner seg i, sa han.

Van der Werff sa at det nå vil bli meget vanskelig for selskapet å hente inn milliardene det trenger for å sikre virksomheten fremover.

SAS sier at selskapet nå vil sende sms til alle reisende som berøres.

Store vanskeligheter

For de som nå får sine flyvninger kansellert, er situasjonen ytterst vanskelig.

På grunn av stor reisevirksomhet og redusert rutetilbud etter pandemien, er det klart at de mange SAS-passasjerene som nå mister sine avganger, vil få store problemer med å finne nye billetter.

SAS har plikt til å hjelpe med omruting og nye billetter, men det vil bli vanskelig. Eller gi alle pengene tilbake.

Skulle man satse på å kjøpe helt nye billetter og finne seter hos konkurrerende selskaper, vil prisen nå være enda høyere enn før. Selskapene hadde før sommeren kjørt prisene til himmels, nå blir det bare enda verre.

SAS skriver at de som skaffer seg nye billetter selv kan søke om refusjon i etterkant.

Forbrukerrådet: – Ikke avbestill

Kun avganger som flys av datterselskapene SAS Connect og SAS Link, samt innleide selskap som bl.a. CityJet vil kunne gå som normalt.

Kunder som har booket billetter kan klikke på denne lenken for å sjekke om hvordan avgangen deres påvirkes av konflikten.

Forbrukerrådet ber folk om ikke å avbestille billetter med SAS selv:

– Hvis du avbestiller selv mister du retten på refusjon av billettene, noe du har krav på dersom du venter til flyet blir innstilt av selskapet, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.   

Reiseforsikringen hjelper ikke

Reiseforsikringen er ikke til noen hjelp for de som blir rammet:

– Det er flyselskapet som skal refundere kundenes billetter. Kundene må kontakte flyselskapet om streiken gjør at deres flyvning blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.