Toppsjefen for europeisk flygigant ber om unnskyldning

Toppsjefen for tyske Lufthansa, Carsten Spohr, ber nå publikum om unnskyldning for måten sommertrafikken blir avviklet på. Foto: Lufthansa

Det har vært tusenvis av kanselleringer og massive forsinkelser hos flyselskapene i opptakten til årets sommertrafikk. Nå ber en av Europas absolutte giganter sine reisende om unnskyldning for de problemene som dette har ført med seg for de reisende.

Det er Lufthansa-gruppens mektige toppsjef, Carsten Spohr, som har satt sitt navn under et brev som er en uforbeholden beklagelse over vanskelighetene mange kunder har opplevd.

Han kan heller ikke love noen rask bedring, sier han.

Alt annet enn vellykket

Spohr er ikke bare sjef for et av Europas største flyselskap, Lufthansa, men også datterselskapene Austrian Airlines, Swiss Air Lines, Brussels Airlines samt lavprisselskapet Eurowings.

Også Spohrs ledergruppe har signert brevet til passasjerene.

Her skriver Spohr at oppkjøringen til årets sommersesong har vært alt annet enn vellykket.

I likhet med bl.a. SAS har Lufthansa og deres selskaper måttet avlyse nærmere 3 000 avganger fordi selskapet mangler kapasitet.

Ingen bedring på kort sikt

Spohr legger seg flat og forsikrer i brevet at selskapet og dets ansatte skal gjøre hva de kan for å gjøre situasjonen så bra som mulig for kundene.

Spohr skriver:

«Vi kan bare be om unnskyldning til deg for dette. Og vi vil være helt ærlige: I de kommende ukene, ettersom passasjertallet fortsetter å stige både for fritids- eller forretningsreiser, vil situasjonen neppe bedre seg på kort sikt,» skriver Lufthansa-sjefen.

Ansetter mange nye

Han beklager at dette er forholdene kundene har blitt møtt med, etter to års pandemi der reising har vært umulig for mange.

Nå forholdene denne sommeren skulle ligge til rette for at folk igjen kunne reise igjen, har mange blitt møtt med flyselskaper som ikke klarer å levere varene slik de skal.

«Det mangler ansatte og andre ressurser – ikke bare hos våre partnere, men også i noen av våre egne rekker. Nesten alle selskaper i vår bransje rekrutterer for tiden tusenvis av personell. Denne kapasitetsøkningen vil imidlertid først ha sin ønskede stabiliserende effekt når vinteren kommer, skriver Spohr.

To lufthavner

Forsinkelser, køer og innstillinger har preget mediebildet av europeisk luftfart denne sommeren. Også mange flyselskap har slitt med å klare å oppbemanne for å ta unna for en etterspørsel som kom raskere og var kraftigere enn de hadde ventet.

I tillegg har spesielt har to flyplasser, London Heathrow og Schiphol i Amsterdam, hatt store problemer med å avvikle trafikken.

Alt dette har ført til at mange flyselskap har måttet skjære ned i rutetilbudet, og i ekstreme tilfeller måttet stanse billettsalget på enkelte ruter for å lette situasjonen for seg selv og flyplassene.