Mener SAS må iverksette et massivt salg av billigbilletter

Passasjerene går igjen om bord på SAS-flyene etter streiken. Men nå er det mange ledige seter som skal selges. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS har blødd under streiken, som antas å ha kostet selskapet rundt 2 milliarder kroner. Det gjør ikke situasjonen bedre at billettsalget ifølge reisebyråene har tørket ut under konflikten.

Selskapet vil møte en periode med mange ledige seter.

Derfor bør SAS nå i gang med et massivt billigsalg på billetter for å fylle opp flyene igjen fremover, mener professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen.

Billettprisene vil falle

– Jakten på inntekter og lønnsomhet må skje på mange måter, sier Andreassen til flysmart24.

Også den danske flyanalytikeren, Jacob Pedersen i Sydbank, mener SAS nå bør være raus med nye billigbilletter fremover for å lokke reisende tilbake fra Norwegian og Flyr, som har blitt deres alternativer under konflikten:

– Den enkleste veien tilbake for SAS er helt sikkert gjennom lave billettpriser, skriver Pedersen i en analyse tirsdag morgen.

Må fylle flyene

Han ser ikke bort fra at flyselskapene, etter en sommer med skyhøye billettpriser, kan møte veggen uansett når sommeren er over og reiseaktiviteten dabber av igjen.

Da har selskapene plutselig en høyere kapasitet enn det er passasjerer til å fylle. Da må de sette ned prisene igjen kraftig for å lokke folk til å ville fly.

Andreassen mener SAS nå må i gang med et kraftig salgsfremstøt som retter seg mot ferie- og fritidsmarkedet. Men dette vil ifølge Andreassen ikke være nok:

Sterkt svekket salg

– Selskapet må også iverksette en omfattende reklamekampanje for å tilegne seg nye kunder som under streiken har brukt Norwegian og Flyr, sier Andreassen.

Salget av billetter under streiken har vært sterkt preget av konflikten. Finn Reise er det største uavhengige salgsorganet for reiser i Norge.

Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, sa til flysmart24 mens streiken ennå pågikk, at salget av nye billetter med SAS var sterkt berørt av at flyene sto på bakken:

Vise hvorfor

– Vi ser uvanlig høyt volum for salg av billetter til Flyr og Norwegian, og ser at streiken påvirker stort på volumet til SAS, sa Berge.

Andreassen tror imidlertid at det ikke trengs nye tiltak for å lokke til seg de forretningsreisende, og at markedet har akseptert at SAS er dyrere enn andre:

– Gull- og diamant-kundene vil i hovedsak fortsette og trenger ingen incentiver. Markedet er vant med og har akseptert at SAS er dyrere enn de andre. De kan klare å posisjonere seg som en aktør med høyere pris enn andre, men da må de vise hvorfor de har litt høyere priser, sier professoren og legger til:

– Nå har de en avtale om ro i rekkene i fem år. Neste kamp er å motivere de ansatte til å være med på en ny start, sier Andreassen.