Rasende over tomme taxfree-hyller på Gardermoen

Kunder har opplevd å ikke finne varer i taxfree-butikken på Gardermoen - til tross for at nettsidene har opplyst om at de fins i hyllene. Det har skapt problemer, og sinne. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Reisende til norske flyplasser fra utlandet har opplevd store huller i taxfree-tilbudet. Noen opplever å plukke ut varer på nettsiden som de likevel ikke finner i butikken når de kommer for å handle.

En reisende fra Haugesund har i en klage til Oslo Lufthavn luftet sin frustrasjon i meget klare ordelag. Mange har avstått fra å handle på avreiseflyplassen i utlandet og satset på taxfree-butikkene i Oslo. Der har de møtt gapende tomme hyller der varene de heller skulle kjøpe på Gardermoen, skulle stå.

Hos Travel Retail Norway, som driver taxfree-butikkene, beklager kommunikasjonssjef Haakon Dagestad opplevelsen mange har hatt med manglende varer. Han lover bedring.

Handlet ikke noe

Situasjonen knyttes til kunder som har sjekket nettsidene til taxfree-butikkene før ankomst fra utlandet. Her har de så plukket ut varer, som de har hatt på handlelappen når de har ankommet Gardermoen.

Ved ankomst Gardermoen har mange blitt mektig skuffet. De varene de hadde funnet og som på nettsiden stod oppført som om at de skulle finns i butikk, var der likevel ikke.

– Gang på gang de siste månedene, når jeg har skullet handle på taxfree ved ankomst på Oslo Lufthavn, har dere ikke hatt de varene jeg hadde bestemt meg for å kjøpe. Dette har skjedd etter å ha saumfart
nettsidene, skriver den reisende fra Haugesund.

Luta lei

Han forteller at dette har skjedd ham minst seks ganger, og nå er han luta lei av at det ikke er samsvar mellom hva nettsiden viser at butikken har i hyllene, og det som er det faktiske tilbudet.

Det har dreid seg om både whisky, ulike likører, cognac og vodka, som han har gått glipp av.

Den dagen han skrev det harmdirrende brevet til Oslo Lufthavn, hadde han på nytt forlatt taxfree-butikken slukøret og uten de varene han trodde han skulle finne i hyllene:

Var rasende

– Senest i kveld hadde jeg planer om å kjøpe en flaske Canadian Club, for det skulle dere ha på lager ifølge nettsiden. Men neida, det stemte ikke! Her må det skjerpes inn. I forbannelsen har jeg ikke handlet hos dere. Dere taper penger når nettsidene ikke samsvarer med lagerbeholdningen, skriver vedkommende.

Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i taxfree-selskapet Travel Retail Norway beklager overfor de som har mistet kjøp på grunn av uriktige opplysninger om varebeholdning.

–  Kundene skal kunne stole på informasjonen på nettsiden, slår han fast overfor flysmart24.

Kan hente fysisk

Dagestad sier at de feilaktige opplysningene på nettsidene oppsto som en problem etter at selskapet byttet nettleverandør. Nettsidene har vist beholdningen i nettbutikken «Klikk og hent», og ikke hyllevarene.

– I tillegg har det vært spesielle tider nå hvor det har vært mer utsolgt enn vi pleier å ha. Kundene kan forvente at dette bedrer seg. Nettsiden jobber vi med, og den globale forsyningssituasjonen håper vi sakte men sikkert kommer under kontroll, sier Dagestad.

Han ber kunder, som ikke finner varer som de har plukket ut på nettsiden, om å ta kontakt med betjeningen. De vil da kunne hente varene fra nettbutikken, som fysisk er lokalisert noen etasjer under butikklokalene på Oslo Lufthavn.