Mye bagasjerot – men fasiten forteller en annen historie

Mange nordmenn lot seg friste til utenlandsreise i sommer. Tross varsler om kaos, er fasiten slett ikke nedslående. Foto: Shutterstock

I sommer har det vært stort mediefokus på flyplass- og bagasjekaos i Europa. Antall saker med tapt bagasje øke i feriemånedene, men antall erstatningskrav forteller også en annen historie.

Forsikringsselskapene kan melde at de fleste saker faktisk løste seg til det beste for kundene:

– De siste tallene viser en økning i antall saker som omhandlet forsinket bagasje med rundt 25 prosent. Samtidig så vi ingen økning i antall tyverier. Det indikerer at bagasjen i de fleste tilfellene kom til rette igjen, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i Europeiske til flysmart24.

Bedre enn fryktet

Det meste tyder derfor på at sommerens reiseaktivitet med fly har endt bedre enn mange fryktet før sommersesongen tok til.

En undersøkelse konkurrenten Gjensidige har gjennomført, viste det samme:

– Kun en av ti nordmenn har opplevd flyplasskaos på utenlandsreisen i sommer, kan kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige fortelle:

Selskapet har fått en rapport gjennomført av Ipsos som ifølge Rysstad gir mange overraskende funn:

– I juni – august har Gjensidige registrert cirka 20.000 skademeldinger, som er noe lavere enn i 2019, forteller han.

Blant klassikerne er tapt bagasje og forsinkelser.

To problemflyplasser

– Da er det gledelig at det tross alt ikke er en større andel som har opplevd dette. 9 prosent har opplevd forsinket bagasje og 4 prosent har mistet bagasjen, sier han.  

Stort fokus på problemene ved to av Europas største flyplasser, Heathrow i London og Schiphol i Amsterdam, etterlot et inntrykk av fullstendig kaos i hele luftfarten i Europa.

Slik var det ikke, og det kunne flysmart24 fortelle. For de aller fleste norske reisendes vedkommende gikk turen ikke innom noen av disse to lufthavnene, men direkte til mindre flyplasser på feriedestinasjonene i Sør-Europa.

Ikke som normalt

Likevel mener Handeland at sommeren 2022 ble det vi kan kalle «en annerledes-sommer:» For noen reisende, med behov for mellomlanding på de store problemflyplassene, fikk smake at alt ikke gled som normalt.

– Selv om vi forhåpentligvis er på halen av pandemien, merkes ettervirkningene godt. I tillegg ble det streik både blant flyteknikere og etter hvert piloter. Attpåtil ble ordet «bagasjeforsinkelse» et godt innarbeidet begrep i befolkningen, sier Handeland.

«Må hive oss rundt»

Ulike utfordringer sist sommer har ifølge Handeland gjort at også forsikringsselskapene må dekke nye behov for assistanse hos de reisende:

– Absolutt. Er det én ting pandemien har lært oss, er det at vi må hive oss rundt og hele tiden se etter nye muligheter for hvordan vi kan hjelpe kundene våre. Det er dessverre ikke alt en forsikring kan eller skal dekke, som eksempelvis en streik eller arbeidskonflikt, men da ser vi etter andre muligheter for å hjelpe til, sier Handeland.