Sparer på feriebudsjettet – flere velger all inclusive

Nordmenn kniper inn på utgiftene også på feriereisene. Nå er det mer salg av all inclusive-reiser, som her til TUI Blue Suite Princess på Gran Canaria. Foto: TUI

Nordmenn har satt bremsene på når det gjelder det personlige forbruket. Det gjelder også innen feriereiser.

Det gir seg bl.a. utslag i at salget av reiser der både fly, hotell. mat og drikke er inkludert, har økt.

Dette viser salgstall fra charterselskapet TUI. Norske husholdningers økte utgifter til lån, strøm, mat og drivstoff påvirker nå også ferievalget.

De fem mest populære hotellene i vinter hos TUI er alle all inclusive-hotell.

Rimeligere reisemål

– Antall bestillinger er per nå i tråd med våre forventninger for sesongen, men vi ser at vi er mer nøkterne og mer prisbevisste nå enn tidligere. Vi velger rimelige reisemål, mer all inclusive og vi venter på de gode tilbudene, sier Nora Aspengren. Hun er kommunikasjonssjef i TUI.

Bestillingstall fra selskapet viser at flere nordmenn nå velger rimeligere destinasjoner enn det vi gjorde under siste sammenlignbare periode.

Mer enn 80 prosent av nordmenn som har bestilt en vinterreise hos TUI velger fortsatt Gran Canaria og Kanariøyene. Også her peker pilene i retning av mer all inclusive og restplasstilbud enn tidligere år hos TUI.  

Billig ferieland

Det er også sterk vekst i reiser til Tyrkia i september og oktober, etterfulgt av Thailand i vinter.

Tyrkia er tradisjonelt et billig ferieland, og salget av reiser dit økte med 32 prosent de siste to ukene. Dette sammenlignet med ukene før.

–  Mest mulig verdi for pengene og forutsigbarhet er de trendene vi ser nå. Vi ser at all inclusive også er spesielt populært, og det er nok mye på grunn av forutsigbarheten det gir de reisende. Du slipper de store overraskelsene og alt er forhåndsbetalt, sier Aspengren.