SAS «krymper» USA-fly fra Norge foran vintersesongen

SAS bytter ut storflyet Airbus A330 til den mindre flytypen Airbus bA321 på ruten mellom Oslo Lufthavn og Newark utenfor New York i vinter. Foto: Airbus

Etterspørselen etter flybilletter i vintersesongen har blitt svært usikker på grunn av galopperende inflasjon og press på folks privatøkonomi.

Mange selskap er derfor klar til å dra ned på kapasiteten. De vil unngå å måtte fly med for mange tomme seter.

SAS har foran vintersesongen «krympet» sitt flytilbud mellom Oslo og New York. Dette fordi det på denne tiden av året erfaringsmessig er lavere etterspørsel.

Pauser bruk av storfly

Fra midten av november setter selskapet derfor inn en mindre flytype enn widebody-flyet som vanligvis flyr denne strekningen.

Mens flyvingene normalt går med en Airbus A330-300 med plass for 266 reisende, setter selskapet i stedet inn den mindre flytypen Airbus A321LR. Den kan ta 157 passasjerer.

Det skjer fra 10, november:

Lavere etterspørsel

– Det er artig at vi kan bruke A321LR-flyet på ruten Oslo-New York i vinter, der det er sesongmessig lavere etterspørsel. Det å bruke A321LR utenfor høysesongen gir god mening både ut fra et finansielt og miljømessig perspektiv, og gjør at vi kan opprettholde en høyere frekvens, sier pressesjef for SAS Norge, Tonje Sund, til flysmart24.

SAS’ A321LR-fly (LR står for long range, lang rekkevidde. red.anm.) er også innredet med tre klasser – økonomi, plus og business.

Det bruker litt lenger tid på ruten enn det større A330-flyet, fra 8 timer og 5 minutter til 8 timer og 40 minutter.

Tilbake til widebody

– Det er et veldig komfortabelt fly og optimalt for denne typen rute. Vi starter å fly med A321LR på Newark-ruten fra den 10. november og første delen av vintersesongen til å begynne med. Vi skal etter planen ta inn igjen widebody-fly på ruten fra tidlig vår, sier Sund.

Det at det blir færre seter å tilby, kan få betydning for billettprisen.

Det tror kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge.

Teller også på knappene

– Med færre seter kan det bli økte priser, men jeg tror nok at dette først og fremst også viser at etterspørselen ikke er der den skal være, sier Berge til flysmaryt24.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har også SAS’ konkurrent på direkteruten – det nye selskapet Norse Atlantic Airways – signalisert at det er usikker på etterspørselen til vinteren.

Selskapet har derfor meldt at det er klar til å kutte i tilbudet hvis dette skulle vise seg nødvendig på grunn av sviktende billettsalg.