Slik reduserer Flyr sitt innenriks rutetilbud i vinter

Det nye norske flyselskapet Flyr må kutte utgifter, og satser mye på ruter til Europa i vinter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det blir opphold på flere måneder for mange av rutene til det nye norske flyselskapet Flyr. Hele Nord-Norge programmet settes på pause, i tillegg til en rekke andre ruter.

Det er fallende etterspørsel og behovet for å halvere kostnadene som ligger bak Flyrs beslutning om å redusere aktiviteten betydelig. Selskapet hadde i september 198 200 reisende, og skriver i en melding onsdag morgen at selskapet flyr med halvtomme fly innen Norge. Etterspørselen etter innenriksreiser er sterkt fallende.

Nå er Flyr ikke alene om å kutte rutetilbudet. Flere andre selskap gjør det samme. De ruster seg til en vintersesong som vil medføre redusert reiseaktivitet på grunn av presset økonomi både hos private husholdninger og i næringslivet.

Stanser etter sommerprogrammet

De fleste av Flyrs ruter som skal stanses i vinter, får et opphold fra luftfartens sommersesongs slutt av. Det skjer i slutten av oktober, da vinterprogrammet begynner og varer til slutten av mars neste år.

Flyr stanser absolutt alle ruter til og fra Nord-Norge:

Oslo – Tromsø har pause fra lørdag 29. oktober, men gjenopptas midlertidig fra den 22. desember til 1. januar.

Oslo – Harstad/Narvik tar også pause fra 29. oktober, og har også ruter i julen fra 22. desember til 1. januar.

Oslo – Bodø tar pause fra 28. oktober, og får også juletrafikk i dagene 22. desember til 1. januar.

Kortvarig jubel

En av de mest passasjertunge rutene i Norge, Oslo – Stavanger, får også et opphold. Det skjer fra 29. oktober.

Det er ikke mange ukene siden Flyr kunne tilby en forbindelse mellom Oslo og Kristiansund. Det blir en kortvarig glede, for også denne ruten settes på pause. Det skjer fra 28. oktober.

De eneste innenriksrutene som fortsetter som nå, blir dermed Oslo – Bergen og Oslo – Trondheim.

Flyr sier at det gradvis vil øke tilbudet utover våren og sommeren neste år, og oppgir ikke nå noen dato for når rutene gjenopptas.

Satser på Middelhavet

Derimot satser Flyr på ruter til Sør-Europa og til en del europeiske storbyer. Disse rutene har vist seg å ha høy etterspørsel.

Det programmet som blir fløyet er dette:

Oslo, Bergen og Trondheim til Alicante, Oslo – Malaga, Oslo – Gran Canaria, Oslo – Barcelona, Oslo – Milano, Oslo – Brussel, Oslo – Paris, Oslo – Roma, Oslo – Genève, Oslo – Nice samt Oslo – Salzburg.

Oslo – Berlin var ikke nevnt i Flyrs melding i går. Denne ruten skal imidlertid flys i vinter, kun med noen få ukers planlagt vinterpause i januar og halve februar.

Slår også alarm

Det er ikke bare Flyr som kutter. Som flysmart24 kunne fortelle bare for noen dager siden skal også det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways kutte ruter til USA i vinter.

Widerøe, den fjerde aktøren på det norske markedet, merker også den sviktende etterspørselen. I en melding fra selskapet heter det at markedet denne høsten utvikler seg langt svakere enn forventet og lønnsomheten er på vei nedover.

Derfor tar selskapet ut et fly fra trafikk, i tillegg til å kutte i rutetilbudet fra og med oktober.